A 2022-ben elfogadott digitális piacokról szóló jogszabály (DMA) értelmében a legnagyobb platformokat kezelő techvállalatoknak számos változtatást kellett végrehajtaniuk a szolgáltatásaikban a nagyobb átláthatóság, a tisztességesebb versenyfeltételek és a felhasználók lehetőségeinek növelése érdekében. Többek között a Google-nek és az Apple-nek is cselekednie kellett, az almás cég például egy hivatalos dokumentumban összegezte a tervezett lépéseket.
Többek között kénytelen lesz megkönnyíteni az Androidra való átváltást is, és már elérhetővé vált az iOS 17.4-es frissítése, amelyben debütált a külsős alkalmazásboltok és webböngészők, illetve a harmadik felektől származó fizetési megoldások támogatása iPhone-okon. Ennek értelmében például akár a saját Maps, vagyis Térképek navigációs szolgáltatást is leválthatjuk a Google Mapsre.
Az Apple most néhány további változtatást jelentett be a fejlesztőktől eddig kapott visszajelzésekre reagálva. A legfontosabb újdonság talán az, hogy a vállalat még a tavasz folyamán elindítja a "Web Distribution" nevezetű funkciót, hogy a szolgáltatók a saját weboldalukon is terjeszthessék az iOS-es alkalmazásaikat. Ez egyrészt lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy megkerüljék az Apple 30 százalékos díját, másrészt az iOS-tábor az AppStore vagy bármilyen alternatív alkalmazásbolt korlátozása nélkül, szabadon tölthet le közvetlenül a készítő oldaláról.
A Web Distribution használatához a fejlesztőknek bele kell egyezniük az App Store új üzleti feltételeibe, ami azt is jelenti, hogy az elmúlt 12 hónapban minden egyes, egymillió feletti telepítés után 0,50 eurós alaptechnológiai díjat kell fizetniük, valamint továbbra is meg kell felelniük az Apple irányelveinek. Az alkalmazásokat ugyanis csak olyan domainről engedhetik telepíteni, amelyet a fejlesztő előre regisztrált az App Store Connectben. A cupertinóiak számos API-t is elérhetővé tesznek, így segítve az integrációt a rendszerfunkciókkal.
A fejlesztőknek több feltételnek is meg kell felelniük ahhoz, hogy iOS-es appjukat a weboldalukon keresztül terjeszthessék: többek között ilyen az EU-ban bejegyzett székhely vagy szervezet, legalább kétéves tagság az Apple Developer Programban, de az adatgyűjtési irányelvek átláthatóan történő közzététele, valamint a működés helye szerinti törvények betartása is elengedhetetlen. Az Apple honlapján bővebben is olvashattok a részletekről.
A cupertinóiak nagyobb szabadságot adnak abban is a fejlesztőknek, hogy hogyan tudnak egy külső weboldalra hivatkozni, hogy ott digitális árukkal vagy szolgáltatásokkal kapcsolatos tranzakciókat hajtsanak végre a felhasználók. A vállalat szerint az érintettek szabadon dönthetnek arról, hogyan tervezik meg az akciókat, kedvezményeket és egyéb ajánlatokat, szemben az Apple saját sablonjainak használatával és az Apple iránymutatásainak követésével.
Fontos változtatás az is, hogy egy vállalat üzemeltethet alternatív alkalmazásboltot az EU-ban, ahol kizárólag a saját appjait kínálhatja letöltésre - az eredeti irányelvek ezt nem tették lehetővé.