Európai fogyasztóvédelmi szervezetek nyomására az Európai Bizottság májusban "formális párbeszédet" kezdeményezett a TikTokkal, amiért a 18 év alattiak körében különösen népszerű alkalmazás szerintük nem védi eléggé a tinédzsereket a bújtatott reklámoktól és a káros tartalmaktól.
A Facebook viszont inkább elébe menne a hasonló ügyeknek, legalábbis erre következtethetünk azokból a változtatásokból, melyeket nemrég jelentett be a cég.
A legfontosabb, hogy Zuckerbergék a továbbiakban korlátozzák a hirdetők hozzáférését a fiatalkorúak felhasználói adataihoz a Facebookon, a Messengeren, illetve a kék birodalomhoz tartozó Instagramon is.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a reklámok ugyan továbbra is megjelenhetnek, de az ifjabbak már csak az olyan általános információk alapján kerülhetnek be a szórásba, mint a kor, a nem, vagy a földrajzi helyzet. Az intézkedés teljesen kizárja a külsős weboldalak, vagy alkalmazások által gyűjtött adatok felhasználását, ami nagyban leszűkíti a célzás hatékonyságát, s ezzel a manipulációt is.
A másik lényeges intézkedés, hogy az Instagram automatikusan privátra állítja a 16 év alatti új regisztrálók fiókját, viszont 13 éves kortól engedélyezi, hogy az érintettek mégis a nyilvános láthatóság mellett döntsenek. A közösségi oldal azzal szerelné le az esetleges kritikákat, hogy a korai tesztek alapján 8-ból 10 tini priváton hagyja a beállítást,
A platform ezenkívül azt ígéri, hogy megnehezíti az ismeretlenek számára a kapcsolatba lépést a fiatalkorúakkal. Ennek érdekében létrehoztak egy új technológiát, amely a korábbi aktivitásuk alapján megjelöli a potenciálisan veszélyes felhasználókat. A gyanúsként azonosított fiókok nem követhetik a tinédzsereket és nem kommentelhetnek a posztjaik alá, míg az idegen felnőttek üzeneteit már tavasszal blokkolta az Instagram.
A védelem megerősítésében az is szerepet játszhat, hogy a TikTok sikereit megirigylő Instagram erősen dolgozik a fiatalok bevonzásán. A közösségi platform vezetője nemrég hozta nyilvánosságra, hogy ennek érdekében hamarosan a videókra helyezik a hangsúlyt, de néhány hónapja még az is felvetődött, hogy kifejezetten gyerekeknek szóló Instagramot fejlesztenek.