Amikor annak idején megjelent az első iPad, az okostelefonok átlagos kijelzőmérete 3,5 hüvelyk volt. Ennek egyrészt gyártási okai is voltak, de akkoriban még az ipar nagyágyúi is amellett kardoskodtak, hogy a telefon, még ha okos is, maradjon minél kisebb. Többek között Steve Jobs is ezt a nézetet vallotta, épp ezért teljesen logikus volt számára és a piac többi szereplője számára is, hogy van egy szakadék a 3-4 hüvelykes apróságok és a 13-14 hüvelykes kijelzőnél induló laptopok között. Persze volt már tablet korábban is, de az iPad megjelenése lökte a kategóriát a mainstreambe, aztán jöttek az androidos modellek, és úgy tűnt, a gyártók rátaláltak egy sokáig kitartó új fejőstehénre. Nos, tévedtek.
Az történt ugyanis, hogy szép lassan elkezdtek nőni az okostelefonok. Ma már az átlagos mobilok is 5 hüvelyk környéki kijelzőket kapnak, a csúcsmodellek pedig gyakran 6 hüvelykesre, vagy akár afölé is nőnek. Ezzel szépen "megették" a 6-7 hüvelykes tabletkategóriát, míg a 9-10 hüvelykes nagytesókat a szétszedhető illetve hajtogatható laptop-tablet hibridek kezdték visszaszorítani. A "hagyományos" táblagépek eladásai először még 2015-ben kezdtek el csökkenni, ezúttal pedig első alkalommal a meglévő tabletek aktív használata is lejtőn indult el.
A Forrester legutóbbi elemzése szerint a következő öt év során a használatban lévő táblagépek száma minden évben átlagosan 1 százalékkal csökken majd, míg az okostelefonok száma évente 7 százalékkal emelkedik.
A nagy kijelzős okostelefonok iránti őrület Kínában és Indiában a legnagyobb most. Az okostelefon-tulajdonosoknak 65 és 62 százalékos arányban van 5-6 hüvelykes készüléke, miközben táblagépe csak a lakosság 6,4 és 1,1 százalékának.
A nagyobb kijelzős mobil értelemszerűen egy kisebb táblagépet is kiválthat, azonban Amerikában és a nagyobb nyugat-európai országokban azért egyelőre még használnak tableteket. Ezekben a régiókban a mobilozók 33 és 23 százalékának van nagy kijelzős okostelefonja - de 36 százalék tervez ilyet vásárolni a közeljövőben.