Sok olyan autós létezik, aki előszeretettel aggatja tele autója utasterét mindenféle kiegészítőkkel, legyen az szagosító, plüss kabala, műszerfalra tapasztható hőmérő vagy hasonlók. Ezek nagyrésze csak az otthonosságot hivatott növelni, van azonban egy kiegészítő, ami valóban igen hasznos tud lenni, miközben reméled, hogy soha nem lesz rá szükséged: ez az autós kamera.
A viszonylag kis méretű, kijelzőből és kamerából álló dobozkát minden esetben a szélvédőre kell feltapasztanod valamilyen módon, ahol lehetőleg mindent lát a kamera, de a te látómeződből semmit sem takar ki. A kellemetlen része a kábel, ugyanis egy tápkábelt el kell vezetned a szivargyújtóból a kameráig. A kellemetlenségért cserébe azonban számtalan extra szolgáltatás birtokába jutsz, amelyek közül a legfontosabb a biztonság, pontosabban a megelőzés. A H25 pedig részben itt képes extrát nyújtani. A 4K már szinte csak hab a tortán.
Kicsi, furcsa doboz
A TrueCam ismert és közkedvelt gyártó a fedélzeti kamerák piacán, a H25 pedig a legújabb modelljük, amelyben nem csupán a legmodernebb chip dolgozik, de igyekeztek a dizájnon és a kamerarendszeren is csiszolni. A legfontosabb üzenet a készülék kicsiny doboza szerint a 4K, illetve a GPS. A 4K a magasabb pixelszám miatt tisztább képet is biztosít, hogy a rendszámtáblák, arcok és táblák jobban láthatók legyenek a videón, de persze nem mindegy, hogy ehhez milyen lencserendszer tartozik, ahogy az is kérdéses, milyen sebességgel képes rögzíteni a kamera. A GPS a közép-felsőkategóriában már elvárás, az ebből kinyert adatokkal pedig számtalan extra szolgáltatást lehet nyújtani - kérdés, hogy a fejlesztők miket tesznek elérhetővé.
A TrueCam H25 apró, kompakt doboz, amely nem csuklós karon lóg és nem tapadókorongos lábbal cuppantható a szélvédőre, hanem kétoldalas ragasztóval, fixen kell az üvegre ragasztani. Ez stabilabb rögzítést eredményez, de leszedése nehezebb, arról nem is beszélve, hogy ezáltal kizárható, hogy valamely sarokba ragaszd fel, csakis középen lehet úgy elhelyezni, hogy mindent lásson a kamera. Szerencsére ez a teszten nem okozott problémát, a középső visszapillantó tükör mögé könnyedén befért a H25. A szélvédő eltérő dőlésszöge nem jelent gondot, a lencsét tetszőlegesen állíthatod függőleges irányban a már felragasztott kameránál is. Az viszont kényelmetlen, hogy a kijelző képét csak igen rosszul lehet látni, ha a szokásosnál kicsit meredekebb a szélvédőd és nem közel teljesen függőleges. A 2,31"-os, 320×240 pixeles kijelző képe amúgy jó és a betekintési szögekkel sincsen gond, de a fényerő csupán közepes.
A kijelző alatt találod a gombokat, amelyekkel viszonylag egyszerűen lehet navigálni a magyarul is használható menüben. Itt az alapbeállítások között találod a felbontást, ahol a 4K-nál szerényebb módban a 60 fps is elérhető, valamint a feldolgozó chip fejlettségét mutatja, hogy H.265 tömörítéssel is mentheted a mozgóképet. Szintén aktiválhatod itt a mikrofont és bekapcsolhatod az integrált Wi-Fi-modult is. Ez utóbbi abban segít, hogy mobiltelefonoddal a kamerára csatlakozz és a megfelelő applikációval lekérd a számodra fontos videókat. Ez az app Androidon és iOS-en a Roadcam, sőt, MacOS-re és Windowsra is kapsz dedikált lejátszóprogramokat (HorsonPlayer).
A kamera firmware-jét aktívan fejlesztik, sőt, frissítés is elérhető hozzá (2022. novemberi), amit tesztelés előtt mi is feltelepítettünk. Ehhez a mSD kártya gyökérkönyvtárába kell csak másolni a gyártó oldaláról letöltött fájlt, a kamera a többit automatikusan elvégzi.
Extrákkal tuningolt biztonság
A kamerába mozgásérzékelőt is szereltek, ami parkolásnál fontos, ha meglökik a kocsidat (vagyis belehajtanak). Ilyenkor nem egy beépített akkumulátor, hanem egy "szuperkondenzátor" szolgáltatja a szükséges tápellátást a felvétel rögzítésének erejéig. Az ilyen felvételeket a kamera automatikusan zárolja is, nehogy a körkörös, vagyis hurokfelvétel rögzítés felülírja (ilyenkor mindig a legrégebben mentett videófájlt írja felül a kamera az új állománnyal).
Egy jack csatlakozón keresztül extra kamerákat is kapcsolhatsz a H25-höz, így az két kamera képét is rögzíti. Ez lehet a TrueCam kínálatában elérhető H2x hátsó kamera, vagy a H2x belső IR-kamera. Előbbinél a hátrakábelezés jelenthet némi kihívást, utóbbi viszont egy igen érdekes kiegészítő. Ez a belső teret figyeli és a sötétben is igen jól lát. Ez inkább fuvarozók számára lehet előnyös, azonban a hátsó kamera valós extra adatot szolgáltathat például ráfutásos balesetek bizonyításánál is. Mindkét kiegészítő előnye, hogy egyetlen kábel elegendő hozzájuk, nem kell külön adat- és tápkábelről gondoskodni.
A szükséges kábelezés kényelmetlenségére a TrueCam is gondolt, így a dobozban a kamera mellett számos kiegészítő lapul. A hosszú kábelen és dupla USB-kimenetes, gyorstöltésre képes szivargyújtó adapteren felül kábelrögzítő klipszeket, hordtáskát, kétoldalon ragadó cserepárnákat, mini USB adatkábelt és USB-s mSD-olvasó adaptert is találsz.
Az automatikus be- és kikapcsolás szintén hasznos (és elvárható), és ez vonatkozik a GPS-t kihasználó szolgáltatásokra is. A GPS modul segítségével a kamera a videójelbe kódolva rögzíti aktuális sebességünket, pontos koordinátáinkat, valamint egy előre rögzített adatbázis alapján jelzi, ha traffipax közelébe kerülünk. Ez igencsak hasznos extra, de egy Waze-zel és ehhez hasonló szolgáltatásokkal azért nem veszi fel a versenyt. A teszt során a jól ismert, fix helyre szerelt sebességmérési pontokat szépen jelezte, de ez nem volt a legfrissebb adatbázis. Szerencsére a fent leírt módon ez is frissíthető, ám a teszt készítésekor 2022 júniusi volt a legfrissebb.
Még egy hasznos funkciója van a H25-nek, bár ennek kihasználásához egy adaptert pluszban meg kell vásárolnod. Ez a ParkShield funkció, amely parkolás esetén 24 órás védelmet biztosít két formában. Egyrészt a mozgásszenzor ütközés, rongálás, az autó megmozdítása esetén automatikusan beindítja a felvételt (adott esetben elöl és hátul is), másrészt amikor a kamera mozgást érzékel az objektív előtt, szintén aktiválja a rögzítést. Az adapter a folyamatos tápellátáshoz szükséges, ez kiváltja a szivargyújtós csatlakozást is, ráadásul képes arra, hogy a ParkShield funkciót csak a motor leállítása után aktiválja. A funkció nagyon hasznos, ám a kábelezéshez itt már jobb, ha szakembert kérsz meg.
Útitárs
Ami biztos, hogy a H25 kicsi, ha pedig a visszapillantó mögé fel tudod tapasztani és a kábelt elvezeted, könnyedén meg is feledkezhetsz róla. Csupán akkor figyelhetsz fel rá, amikor pittyegve jelez, hogy traffipax közeleg. Ha mégis gond van, a Wi-Fi bekapcsolása után mobilra letöltheted a kívánt videórészletet, vagy a mSD kártyát kikapva számítógépen is visszakeresheted a kérdéses időszakot.
A H25 nagy újdonsága a 4K-felvétel, amire valóban képes, sőt, a h.265 tömörítés sem hiányzik, ám érdemes megfontolni a FHD@60 fps felvételi módot is, ami több képkockát ad, folyamatosabb mozgást, miközben a képminőség tényleg 4K-s. Apropó képminőség: a H25 videói jók, a 4K valóban megvan, a mozgás abszolút folyamatos, nincsenek beröccenések, de a tömörítésről már nem tudunk ennyire lelkesen szólni. Sajnos hiába a 4K-felbontás, az ideálisnál (nappali fény, száraz idő) rosszabb időjárásban rögtön előjön az agresszív tömörítés. A kép kicsit is sötétebb időben rögtön zajossá válik, a tömörítés miatt pedig homályosak a feliratok. Sötétben sajnos roppantul hiányzik a HDR, a szembe jövő autók rendszámai sokszor nehezen kivehetők, ha pedig esik az eső, már világosabb úton is nehézkes kivenni a videóról például egy előző autó rendszámát. Karambolnál, vitás eseteknél persze nem feltétlenül szükséges a rendszámok és apró részletek kristálytiszta láthatósága, és ebben nagy segítséget nyújthat a H25. Szintén előnyös a vízjelként rögzített sebesség és a koordináták is, valamint a hajszálpontos idő.
A windowsos szoftvert is kipróbáltuk, ám a HorsonPlayerre egy nagyobb frissítés mindenképpen ráfér: a kezelőfelület kusza, a kijelzett adatok nem mindig pontosak és kicsit lassú is a program. Szerencsére egy szimpla VLC-vel könnyedén lejátszható bármely MP4-ben tárolt videó.
Szintén hiányoltuk a képfeldolgozáson alapuló extrákat. Néhány konkurens képes például arra, hogy felismeri a sáv széleit, és megadott sebességhatár felett csipogással jelez, ha elhagyjuk a sávot. Szintén hasznos a táblafelismerés, valamint a ráfutásjelző, amit úgyszintén sebességfüggő módon kapcsolhatna be- vagy éppen ki a kamera.
A TrueCam H25 kamera jelenleg 64 990 forintért kapható, ami nem kevés pénz, de tény, hogy ezért egészen sokat kapsz. A 4K-s képminőség használható és adott esetben felhasználható, a vízjelezés előnyös, a GPS pontos és a fejlesztők néhány igen hasznos szolgáltatást is beépítettek. Remélhetőleg egy-két firmware-frissítéssel sok apróságot javítanak még és semmi nem zárja ki, hogy a tömörítés javuljon, vagy akár új funkciók jelenjenek meg.