Pénteken világvége, szombaton eszeveszett kapkodás, villámgyors piacelemzés, döntés, felkészülés, vasárnap pedig tesztelés, kalibrálás - nagyjából így telt minden idők legőrültebb hétvégéje a tanároknál, akiknek két nap alatt tíz évnyi fejlődést kellett behozniuk. Hirtelen eljött az iskolákban is a digitális Kánaán, és a távoktatás, a teljes digitalizáció péntekről hétfőre valóssággá vált. Egy e témában született önsegítő Facebook csoport is a semmiből 60 ezresre növekedett néhány nap alatt.
Természetesen ezt a helyzetet a kényszer szülte és jó eséllyel emiatt a legtöbb digitális iskolaújrakezdés nem lesz zökkenőmentes, ám az mindenképpen pozitívum, hogy a hazai oktatási rendszerünket egy olyan behatás, tapasztalatcunami érheti, amely hosszútávon mindenképpen a társadalom javára válhat. Cikkünkben bemutatjuk azon megoldásokat, amelyekre lehet és érdemes egy digitális távoktatást felépíteni, ugyanakkor a digitalizációban rejtőző csapdákat sem kerüljük ki. Térjünk is rögtön rá a buktatókra!
Ne a szoftvert figyelje!
Mindenki hallja, amit mondok? - minden online VoIP beszélgetés akaratlanul ezen úgynevezett kalibrálási szakasszal kezdődik, hiszen személyes kontaktus hiányában a feleknek meg kell arról bizonyosodniuk, hogy tudnak egymással kommunikálni. A finomhangolási szakasszal a távoktatásban is számolni kell, és nem szabad abban bízni, hogy minden azonnal flottul fog menni. Lehet, hogy a mai első tanórák zöme mind a technikai hibákról fog szólni. Az is lehet, hogy a tanárok megtapasztalják majd, hogy az általuk kigondolt digitális megoldások valós körülmények között másként működnek, másként reagálnak. S természetesen arra is fel kell készülni, hogy az évtizedek alatt bevált óravázlatok nem fognak működni távoktatásnál. Mivel nincs személyes jelenlét, kontroll, emiatt minden oktatási alkalmat újra kell gondolni, és igazítani kell a használt eszközökhöz, ugyanakkor több hasonló digitális rendszer bevezetésénél bebizonyosodott már, hogy az távoktatásnak nem a használt technológiáról kell szólnia, nem ahhoz kell igazodnia, hanem a pedagógus által elképzelt curriculumhoz kell igazítani a használt eszköztárat. Úgy, hogy azt természetesen ezúttal is teljes egészében a Nemzeti Alaptantervhez kell igazítani, miközben a távoktatás sokkal inkább illik a projektalapú, interdiszciplináris alapú szemlélethez.
Ehhez kapcsolódik egy további probléma: a számonkérhetőség. Fórumokon sok tanár panaszkodik erre, mármint, hogy lokális kontroll nélkül a gyerekek biztosan puskázni és egymással kooperálni fognak a feladatoknál. Ez lehetséges, emiatt nem érdemes a tantermi rutinokhoz ragaszkodni. Érdemes kreatív feladatokat adni a gyerekeknek, az órák anyagát pedig játékos kvízeken keresztül visszakérdezni, bevonva a gamifikációt. Ebben a helyzetben nem jó az, ha valaki a számonkérésre, mintsem a minél hatékonyabb tudásátadásra fókuszál.
Nem szabad az első órák tapasztalataiból sem kiindulni, mikor a gyerekeket alapvetően elvarázsolja a használt digitális eszköz. Minden csoda három napig tart, és lehet, hogy csütörtökre nem lesz már olyan online kvíz, ami ténylegesen leköti majd a gyerekek figyelmét.
Érdemes menetközben is több rendszert tesztelni, és akár menetközben is váltani, ha egy új platform, vagy szolgáltatás hatékonyabbnak bizonyul.
Fontos emellett, hogy mind a pedagógus, mind a diák részéről kialakuljon egy rendszeresség, napirend. Utóbbit akár az iskola is meghatározhatja, amely esetben távkonferenciahívással a pedagógusok gyakorlatilag a 45 perces blokkokhoz igazítják a távoktatást, illetve történhet rugalmasan is, ám utóbbi esetben a szülőknek és a gyerekeknek kell egy saját napirendet felállítaniuk úgy, hogy a figyelmük egyik esetben se kalandozzon el - például jó, ha a szülő is a közelben van, aki esetleg a felmerülő kérdéseknél, hibáknál segítséget jelenthet.
Végezetül kiemelten fontos a technológiai háttér, azaz az iskoláknak igazodniuk kell a gyermekek által elérhető eszközökhöz. Értelemszerűen ott ez nem jelent problémát, ha minden gyerek otthon saját számítógéppel, online eléréssel rendelkezik, ám kisebb falvakban máshogy is alakulhatnak a körülmények, így érdemes ahhoz megválasztani az eszközöket. Mi a következőket ajánljuk a hazai iskoláknak:
Keretrendszerek
- Microsoft Teams - mivel a Microsoft ingyenesen biztosítja a szoftvereit az iskoláknak, adja magát e megoldás, amelyen belül lehetőség van hang és videóhívásra, dokumentumok megosztására és feladatkiosztásra is
- Google Classroom - egy Google fiókkal könnyen aktiválható, alkalmas kommunikációra, tudásmegosztásra, feladatkiosztásra
- Kréta - közismert iskolai alaprendszer, amely alkalmas kapcsolattartásra, feladatkiosztásra, és online tesztek készítésére, ám alapvetően e-ügyintézésre született
- Edmodo - az egyik legnagyobb oktatási keretrendszer a piacon, amely kifejezetten a távoktatás segítésére született, ennek megfelelően funkcionalitása is teljes egészében annak van alárendelve
- Edubase - magyar fejlesztésű szolgáltatás, amely elsősorban kvízek, feladatlapok létrehozására született, ám megtalálható benne egy kommunikációs felület is, amely alkalmas információk átadására
Dokumentummegosztás
- Padlet- mintha egy nagy közös parafatábla lenne, ahova bárki kitűzhet a fájljait, hivatkozásai, videóit
- Wakelet.com - egy rendkívül fejlett könyvjelzőgyűjtő, ahol egy témához csoportosítva összegyűjthetők a releváns és hiteles tartalmak és azokhoz megjegyzések is fűzhetők
- OneDrive - alapvetően fájlmegosztásra használható, ám a felületén dokumentumok közös szerkesztésére is lehetőség van, illetve akár osztályonként mappák is készíthetők
- Google Drive - ugyanazt tudja, mint a OneDrive, csak Google szolgáltatásokra optimalizált kiadásban
- OneNote - rendkívül jól használható jegyzetelő szolgáltatás, amelyen belül könnyedén lehet úgynevezett Wiki oldalakat készíteni.
- Prezi - a PowerPoint egyik legnagyobb alternatívája, amellyel látványos prezentációk készíthetők
Online videokonferencia
- Jitsi - többplatformos, ingyenes videokonferencia rendszer, amelynek talán legnagyobb előnye, hogy jó eséllyel a koronavírus járvány után is ingyenes lesz
- Skype - népszerű VoIP szolgáltatás, amely alkalmas videokonferenciák lebonyolítására is. Általános funkcionalitás, de sokaknak elégséges lehet
- Zoom - fejlett VoIP szolgáltatás, amely számos külső szolgáltatással képes együttműködni, és akár hagyományos telefonszámokat is fel tud hívni. A koronavírus miatt jelenleg ingyenes
- LogMeIn - a magyar fejlesztőcég három hónapos ingyenes hozzáférést kínál a hazai intézményeknek a szolgáltatásaihoz, amelyekkel virtuális megbeszélések és videókonferenciák szervezhetők
- IBM Video Streaming - az IBM videokonferencia szolgáltatása, amelyet a hazai oktatási intézmények július 31-ig ingyen használhatnak
Felmérés, kvízek
- Kahoot - gyors és pörgős kvízek hozhatók létre a segítségével, leginkább egy "mi történt az előző órán" alapú emlékfrissítésre alkalmas, rendkívül játékos módon
- Redmenta - magyar fejlesztésű feladatkészítő alkalmazás, amely a feladatlapok kiértékelésében is segít
- Quizizz - a Kahoot vetélytársa, hasonlóan széles platformtámogatással. Az adatbázisában több tucatnyi magyar nyelvű kvíz készen megtalálható
- Socrative - egy újabb kvíz platform, gazdag funkcionalitással, játékos vizuális megoldásokkal
Tananyagok
- Mozaweb - a Mozaik Kiadó az otthoni tanulás megkönnyítésére minden közismereti tankönyvét digitális formában, online ingyenesen elérhetővé tette
- Tankonyvkatalogus - másik nagy tankönyvkatalógus, amely szintén ingyenes letöltést kínál
- Videotanar.hu - több mint öt éve fejlesztik a szolgáltatást, amelyen közel ezer tananyag érhető el tantárgyankénti leosztásban
- zanza.tv - egy másik videó alapú platform, elősorban magyar nyelv, történelem, és társadalomismeret fókusszal
- Okosdoboz.hu - egy hatalmas kvízgyűjtemény, amely tantárgyanként és évfolyamonként kínál fejtörőket
- Duolingo - sokak által ismert játékos nyelvtanuló eszköz, amely hatékony lehet gyakorlásra, pláne hogy szintfelmérővel is rendelkezik
- Xeropan - a magyar Duolingo, amely a hazai fejlesztőcsapatnak köszönhetően mintha talán jobb lokalizált verzióval rendelkezne
- Fizipedia.bme.hu - a BME TTK Fizika Tanszék által üzemeltetett portál, ahol a fizika tananyagok és kísérleti videók érhetők el
- tananyag.geomatech.hu - elsősorban a matematika tanulás során vethető be, de fizikai, csillagászati és kémiai fejezetekkel is rendelkezik
- matika.in - elsősorban alsósok számára lehet hasznos az oldal, amely a játékos matematika tanulásban segít
- akriel.io - egy intelligens algebrai oktatóprogram, amely magyar nyelven is elérhető
Természetesen a fenti lista nem teljes és csak annak a bizonyos jéghegynek a csúcsát jelenti. A neten keresztül - vagy éppen applikációkon keresztül - meg lehet tanulni zongorázni (vagy legalábbis bizonyos dalokat eljátszani), programozni, nyakkendőt kötni, vagy akár az asztrofizikában is el lehet mélyedni. És ha már asztrofizika, a határ tényleg a csillagos ég - legalábbis optimális körülmények között, motivált és érdeklődő diákkal és felkészült oktatóval, mentorral.