A meglepő kijelentést George Hotz tette: a 29 éves fiatalember annak idején azzal került először a hírekbe, hogy elsőként törte fel a Sony PlayStation 3 játékkonzolt, amit egy hosszadalmas jogi hercehurca követett, de végül a felek megállapodtak. Egyébként az első generációs iPhone feltörése is neki sikerült először. Hotz azóta rövid ideig dolgozott a Facebooknál, a Google-nél és egy San Francisco-i mesterségesintelligencia-cégnél, a Vicariousnál. 2015 óta azonban a saját maga által alapított Comma.ai nevű céget vezeti, amely az önvezető autók szoftvereinek "közkinccsé tételét" tűzte ki célul.
Szóval hősünk nem egy gyenge kezdő, és megvan a magához való esze, de most egy konferencián a munkája legújabb részletei helyett arról beszélt, hogy őt magát is mélyen megrémíti az a lehetőség, hogy a Föld, a Naprendszer, sőt akár az egész általunk ismert világegyetem csak egy földöntúli entitás, vagy egy emberfeletti hatalom által létrehozott szimuláció. És most szépen fejest ugrunk egy olyan teóriahalmozásba, aminek a végén lehet, hogy azt gondoljátok majd, hogy ez már nem is a PC World, hanem az Ufó magazin, de persze nem is azért írunk róla, mert feltétlenül hiszünk benne. Viszont hisz benne sok olyan illető, aki nagyon is "PC World-kompatibilis", és a régóta meglévő elméletet is a legújabb tech-fejlesztésekkel magyarázzák.
Az elmélet egyáltalán nem új és nem is Hotz találta ki: a köztudatban "szimulációs elmélet" néven ismerik, és olyan nagy nevek is gyakran eljátszadoznak ezzel a gondolattal, mint Elon Musk vagy a Twitter alapítója, Jack Dorsey. Nem is véletlen, hogy ennyi tech-nagyágyút találunk a teória támogatói között: ők ugyanis már jó ideje figyelemmel kísérhetnek sok olyan technológiai fejlesztést és trendet, amelyeket továbbgondolva eljuthatnak ilyen nagyívű következtetésekig.
World of Matrix szteroidokon
Egyrészt pár évtizede ott vannak körülöttünk is az MMO játékok, amik "kicsiben" pont olyasmik, mint amiket ez az elmélet körülír. Képzeljük csak el a World of Warcraft világát. 30-40 éve, amikor már léteztek számítógépek, elképzelhetetlen lett volna egy WoW-szinten részletesen létrehozott, mégis teljesen emberek által kreált környezet, ahol több kontinensnyi "földön" sok ezernyi "élőlény" mozog, beszél, interakcióba lép a játékosok mellett egymással. És ez csak egy (mára már kifejezetten koros) példa, hiszen művi világokkal és valamiféle személyiséggel felruházott NPC-kkel (nem játékos karakterekkel) rendelkező játékokból mostanra annyi van, mint égen a csillag.
Szóval amiről az 1999-es Mátrix film álmodozott, kicsiben már néhány évvel később megvalósult, és bár persze dőreség lenne a WoW orkjait, elfjeit és taurenjeit valóban gondolkodó lényekként definiálni, de tény, hogy már nem Pacman vagy Pong szintű, néhány képpontos, mindennemű autonómia nélküli karakterekként kell rájuk gondolni. És máris itt a következő lépcsőfok, a mesterséges intelligencia.
Eleve jó kérdés, mit nevezhetünk már MI-nek. Mert ha azt vesszük, hogy egy sima akciójáték ellenfeleit is ellátnak több-kevesebb alkalmazkodási képességgel, hogy velünk harcolva fedezéket keressenek, bekerítsenek, trükközzenek, akkor kis lódítással azt mondhatjuk, hogy egy játék élettelen szereplőjének már több "agya" és önálló gondolkodási képessége van, mint egy alsóbbrendű állatnak. Szóval ha ezen a vonalon indulunk el, miért ne lehetne elképzelni azt, hogy mondjuk 50 év múlva olyan hiperjátékokat leszünk képes megalkotni, amelyeket valamiféle öntudattal és magas fokú önállósággal felruházott virtuális karakterek népesítenek be. És itt elgondolkozhatunk olyan, már tényleg messzire vezető kérdéseken, hogy vajon egy ilyen karakter tisztában lenne-e saját "virtualitásával", tehát azzal, hogy az ő világát csak valamilyen felette álló lények teremtették, akik kívülről nézik, sőt irányítják azt?
No, és innentől már nem is olyan vad a cikk elején említett elmélet. Mert ha az itteni levezetésből látjuk, hogy nemsokára, még ha kicsiben, limitált képességekkel és lehetőségekkel, de mi magunk is létre tudunk hozni magukat valódinak érző apró világokat, akkor a miénk is simán lehet egy nálunk sokkal-sokkal fejlettebb intelligencia terméke.
Abba pedig ne is menjünk bele, hogy már a tech-korszaknál jóval korábban voltak olyan elméletek, hogy a világunk nem valódi: mind a buddhizmus, mind pedig bizonyos ókori görög filozófusok tanai arra épültek, hogy minden, amit magunk körül látunk, csak illúzió, szóval ha ezeket is belevesszük a szimulációs elmélet legújabb hullámának alapjai közé, akkor aztán tényleg azt mondhatjuk, hogy a teória évezredes múltra tekint vissza, csak most a legújabb technológiai fejlesztések még több újabb rétegnyi magyarázatot adnak hozzá.
Kitörésre felkészülni?
A cikk felütésében idézett George Hotz előadásában azt is felvetette, hogy akár egy "vallást" is elindítana, de persze nem az ájtatoskodó, istenimádó formában, hanem inkább úgy, mint egy filozófiai mozgalmat, amelynek célja nem más, mint az illúzió és a szimuláció határainak megismerése, majd pedig a kitörés a virtuális keretek közül és "a valódi világ" megismerése. Hotz szerint azért választaná ezt a formát, mert a profitorientált vállalatoknak nem érdeke az efféle kutatás. És ha ezt a teóriát vesszük alapul, akkor igazuk is van, hiszen a szimuláción belül ezek a vállalatok fontos pozíciókat, hatalmas vagyonokat képviselnek, de az állítólagos igazi világban valószínűleg semmi nem marad ebből ugyanúgy, mint ahogy a 16 éves játékos is hiába épít kastélyokat és hadseregeket egy játékban, a saját életében ettől még heti 1000 forint a zsebpénze.
Meg ugye egyáltalán, ha ennek az elméletnek bármilyen nyúlfarknyi igazságalapja is lenne, mit jelent a kitörés? Biztosan nem azt, mint a Mátrixban, amikor a valódi világ igazából csak külsőségeiben más az illúziónál. A szimulációs elmélet támogatói szerint pontosan az a virtuális világunk lényege, hogy egy nálunk olyan szinten bonyolultabb valóság terméke, amelyet mi talán meg sem érthetnénk.
Lehetne még boncolgatni a dolgot napestig, de az elmélet igazolása vagy cáfolása már végképp nem egy PC World nevű magazin tisztje. Viszont a tech-hasonlatok valóban érdekesek és a profilunkba vágó "hívők" neve sem kicsi, szóval gondoltuk, kicsit belevilágítunk a fejükbe és elmeséljük, mit is gondolnak ők a minket körülvevő világról. Most pedig ti jöttök: szerintetek ez az egész egy nettó marhaság, vagy akár tényleg lehet, hogy csak egy buborék vagyunk egy nagyobb valami közepén?