Még egy éve is úgy festett, hogy a streaming piac maga a tejjel-mézzel folyó Kánaán a befektetők számára, hiszen a növekedés üteme annak ellenére is szenzációs volt, hogy egyre több szereplő (Netflix, Disney+, HBO Max, Prime Video, Apple TV+, Parmount+, Peacock stb.) akart magának egy szeletet a tortából. Igen ám, de időközben új tényezők léptek azok helyébe, amelyek korábban hozzájárultak az előfizetők számának gyarapodásához.
Ahogy enyhült a pandémia szorítása, egyre kevesebb időt töltöttek az emberek otthonaikban, így aztán a piacvezető célkitűzései sem teljesültek, bár ott egyéb problémák is akadnak, mert a konkurensek vezetői még akkor felfelé mutató grafikonokon legeltethették szemüket, amikor a Netflixnél már megkongatták a vészharangot.
Előbb-utóbb azonban mindegyik szereplőnek szembe kell néznie azzal az égető problémával, hogy a rohamosan növekvő megélhetési költségek miatt a prioritásaikat átgondolni kényszerülő felhasználók tömegesen mondhatják le előfizetéseiket. Erre kínálhat megoldást a reklámokkal terhelt, ám cserébe olcsóbb előfizetői opció, aminek bevezetését ugyan elsőként a Netflix lengette be, de mások is hamar felismerték a benne rejlő lehetőséget, mi több, hamarabb is lépnek az ügyben.
A Disney ugyanis harmadik negyedéves pénzügyi jelentése nyilvánosságra hozatalával párhuzamosan bejelentette, mikor és hogyan alakítja át az előfizetést. December 8-ától már reklámokkal kiegészített opciót is lehet választani mindössze 7,99 dollárért havonta, miközben a reklámmentes változatért 10,99 dollárt kell majd fizetni.
Mindig jó, ha van pénztárcakímélő megoldás is, csakhogy a szórakoztatóipari óriás valójában annyit csinált, hogy megemelte a sztenderd előfizetés árát, hogy a jelenleg fizetendő összegért vezethesse be az olcsóbbként hirdetett csomagot. És bár mindez egyelőre csak az Egyesült Államokra vonatkozik, hiba lenne azt hinni, hogy a drágulás ne érné el idővel a többi piacot.
Október 10-étől szintén felfelé kúsznak a Hulu (reklámmal 6,99 dollárról 7,99-re, míg reklám nélkül 12,99 dollárról 14,99-re) és az ESPN+ árai (havonta 6,99 dollárról 9,99-re, évi 69,99 dollárról 99,99-re).
Viszonyításképp azért jegyezzük meg, hogy a Disney+ még az emelt összeggel is a Netflix (15,49 dollár) és az HBO Max (14,99 dollár) árszintje alatt marad. Persze a Disney jobb helyzetben van, mert míg a Netflixnek az elpárolgó előfizetők okoznak komoly fejtörést, az HBO Max renoméját pedig megtépázta, hogy a Warner és a Discovery összeolvadása következtében filmeket és sorozatokat tüntettek a platformról, és forgatásokat állítottak le, addig a Miki egeres birodalom 1,1 milliárd dollárt keresett a streaming piacon három hónap alatt, 300 millióval többet, mint amennyit elemzők jósoltak. Eközben a Disney+ 152,1 millióra növelte előfizetői számát, a Hulué már eléri a 46,2 milliót, és az ESPN+ is fel tud mutatni 22,8 milliót.