Egy modern, igazán fantáziadús, már-már moziszerű képi élményt nyújtó PC-s játék végigjátszása után bizonyára elégedetten gondolsz vissza az élményre, és ha a játék szerkezete megengedi, talán azonnal újra is kezded egy gyökeresen eltérő stratégiával, vagy épp az ellentétes oldalon szállsz harcba. Ugyanakkor hiába a lenyűgöző minőség, az online harci aréna heve, a szuperprodukciós költségvetés, viszonylag kevés olyan játék akad, amelyhez évek, évtizedek múltán is rendszeresen visszatérsz. Ezek rendszerint azok az alkotások, amelyekkel még fiatalon, akár gyermekként találkoztál, amelyeken keresztül először élted át, hogy egy játék világa mennyire meg tud érinteni, be tud vonni egy történetbe. Akkor is, ha a korabeli főhősök csak néhány recés poligonból vagy akár csak tucatnyi durván őrölt, katódsugárcsővel élsimított és színszűrt pixelből állnak. Akkor is, ha nem több százan, csupán maroknyian dolgoztak a programon és a pályákon, netán egyetlen mikrogépes polihisztor assemblytudását dicséri az egész alkotás. Lehet, hogy már egyszer ráuntál a Pac Manre, a Zeldára, vagy tíz évig eszedbe sem jutott a Half Life (a ma is várt folytatástól eltekintve), de csak idő kérdése, és a régi jó játékok nagyon fognak hiányozni.
Kortünet és másolásvédelem
A meglepetés akkor ér, amikor a tettek mezejére lépnél, és kiderül, hogy hiába van meg a régi játék, idegenekként néznek egymásra egy modern PC-vel. A jelenkori gépek nagy részében már optikai meghajtó sincs, nemhogy floppy drive, de ez az apróság elég könnyen áthidalható külső meghajtókkal vagy alternatív források felkutatásával. Azt már nehezebb kiküszöbölni, hogy az eltelt évtizedek során gyökeres változásokon ment át a játék környezete, azaz már nem a régi DOS vagy Windows 9x/XP szolgálja ki a játékot, az akkor használt grafikus kártya és például a Glide API már sehol sincs, tucatszor átdolgozták a DirectX és OpenGL könyvtárakat is. Persze nem mondhatjuk, hogy a játékok kiöregedtek, csupán a szőnyeget húzta ki alóluk a technológiai fejlődés. Minél régebbi egy játék, annál kevésbé valószínű, hogy fut egy mai Windows 10-es gépen, és sajnos nem kell túl messzire utazni az időben, már a Windows XP-érában piacra dobott címek közül is sok fog padlót.
Hiba számos szinten jelentkezhet, azon túl, hogy a Windows nem futtathatónak minősíti a játékot, és az egyáltalán nem képes elindulni. Ha elindul, megeshet, hogy kapásból a telepítő média és a másolásvédelem meglétét próbálja ellenőrizni, ez az eljárás pedig nagyban támaszkodik a háttértárkezelés sajátosságaira. A gyártók rengeteg játékot adtak el SafeDisc és SecuROM védelemmel, a két rendszer meghajtóprogramjai sokáig megtalálhatók voltak a Windowsban, és szépen működtek is. Csakhogy sérülékenynek bizonyultak, ezért a Windows 10-be már nem kerülhettek bele, ráadásul az új platformban már csak digitálisan aláírt drivert lehet telepíteni. Ennek köszönhető például, hogy az Age of Empires II nem ismeri fel a saját gyári CD-jét: a másolásvédelem nem találja a SecuDiscet, így nem érzékeli eredetinek a médiát, a program legfeljebb Windows 7 alatt futtatható. [Az illesztőprogram-aláírás megkövetelésének letiltása] opció beállításával fel lehetne ugyan manuálisan telepíteni a secdrv.dll-t Windows 10-re, ám ezzel a benne lévő jókora biztonsági rés is a gépre kerülne. Nem javasoljuk a rendszer efféle megkerülését, azaz aláírás nélküli meghajtók telepítését, a továbbiakban ennél jobb módszereket ismertetünk inkább.
Kompatibilitás, te csodás!
Sok esetben egyszerű a megoldás. A kétezres évek elején megjelent játékok zöme még a Windows 98-as környezetre készült, azóta pedig továbbfejlesztették a felhasználói jogok kezelését. Ha egy játék telepítés után nem fut, akkor először érdemes kipróbálni, hogy adminisztrátorként futtatod. Ehhez a [Sajátgép]-ben keresd fel azt a mappát, amely a játék végrehajtható (.exe) állományát tartalmazza, kattints jobb egérgombbal az indítandó fájlon, és válaszd a [Futtatás adminisztrátorként] pontot. Szerencsés esetben egy megerősítő dialógus után már indul is a játék.
Persze attól még, hogy a játék fut, bizony futhat nagyon csúnyán. Az eredeti korlátok megmaradnak: az ezredforduló tájékán legtöbben még 15-17 hüvelykes, katódsugárcsöves monitort használtak, és a játékok legfeljebb 1024×768 képponton jelentek meg. A kisebb fizikai képméret jótékonyan tompította a 3D-grafika részletességének hibáit, de a mai tűéles, full HD vagy UHD LCD-kijelzőkön ugyanezek a hibák jobban kiütköznek, különösen ha a legújabb játékok képminőségéhez viszonyítunk. Szóval ne lepődj meg, ha ennél szebbre emlékszel, mert könnyen lehet, hogy az eltelt idő jócskán megszépítette emlékeidben a korai 3D-s grafikát.
Ettől eltekintve is felléphetnek problémák. Érdemes kideríteni, hogy pontosan melyik évben, milyen Windows-verzióra jelent meg a program, hogy a Windowsban ennek megfelelő környezetet állíthass be számára. Ehhez a jobb egérgombos menüből a [Tulajdonságok]-at, majd a megjelenő dialógus dobozban a [Kompatibilitás] lapot kell választani. Itt beállítható a Windows-verzió, kérhetsz csökkentett színmódot, felbontást, megszabhatod a dpi-méretezés mikéntjét, és a rendszergazdai (adminisztrátori) indítást is rögzítheted (lásd még hopp.pcworld.hu/15152). E fenti beállítások használatával sok problémán át lehet lendülni, de megeshet, hogy bizonyos hibákat nem sikerül kiküszöbölni, például csak ablakban fut a program.
Nagyvonalú támogatás vagy közösségi erő?
A fenti tippek az operációs rendszerrel próbálják megoldatni a problémákat, pedig azok a másik oldalról is megközelíthetők. Érdemes ellátogatni a játék támogatási oldalára, mert szerencsés esetben a gyártó készített olyan javítócsomagokat, amelyek, ha nem is kifejezetten Windows 10-hez készültek, de lehetővé teszik a játék futtatását modern környezetben is. Sajnos ez nem általános, és minél régebbi a játék, annál kevésbé valószínű, de előfordul, érdemes tehát ellenőrizni - már csak azért is, mert a rajongói megoldások is sokszor a frissített játékra építenek.
El is jutottunk a legérdekesebb megoldásokig, amelyek nem a gyártóktól, hanem a felhasználóktól származnak. A játékok modolásában a zenei mixekhez hasonlóan az alkotói szenvedély mutatkozik meg, olyannyira, hogy ma többen foglalkoznak moddinggal, mint mixek készítésével. Az emberek tehát nemcsak fogyasztani szeretik a játékokat, de maguk is szeretnének hasonlót alkotni, új pályákat és új kihívásokat is. (Ha valaki új pályákra vágyik kedvencéhez, az egyik legnépszerűbb közösségi modding portált, a nexusmods.com-ot érdemes felkeresnie.)
Az elszánt gamerek között szerencsére akadnak programozók is, akik nem hajlandók az enyészetnek átengedni kedvencüket, inkább sok-sok óra munka befektetésével javítócsomagokat készítenek, amelyeket aztán a játékos közönség rendelkezésére bocsátanak. Egyik frissen elhíresült erőfeszítés e témakörben a Daikatana 1.3 javítás, amelyet John Romero híres játékának 1.2-es verziójára kell rátelepíteni, és máris nagy felbontásban lehet irtani az ellent. Hasonló közösségi fejlesztés a Vampire: The Masquerade - Bloodline mod, amely nem is egy szimpla mod, hanem egy rajongói fejlesztés; rengeteg szinttel, új küldetésekkel, grafikákkal és hangokkal tolja ki a játék hasznos élettartamát.
Más esetekben a rajongók olyannyira megelégelik, hogy a gyártó már nem foglalkozik régi kedvencük javítgatásával, és ezt a közösség számára sem könnyíti meg, hogy létrehozzák a játék nyílt forráskódú átiratát. Aki például ismerte és szerette a méltán népszerű Command & Conquer: Red Alert című alkotást, az egyéb lehetőségek hiányában igencsak örülhet a nyílt forráskódú OpenRA projektnek. Az Arx Fatalis katakomba-matador játékának is elkészült a gyönyörűen kivitelezett ingyenes változata, az Art Libertatis, amely Linuxra és Macre is elérhető. Hasonlóképpen multiplatformos, ingyenes koppintás a CorsixTH, a Theme Hospital klónja, illetve az OpenTTD, ami pedig a Transport Tycoon Deluxe dicsőségét viszi tovább.
Ha fellelkesedve keresztül-kasul túrod is a netet az unofficial patch, community patch és game remake kifejezésekkel, jó, ha óvatos maradsz. Nem minden forrás tiszta, előfordulhat, hogy egy-egy noCD patchben vagy keygen utilityben ott lapul valami csúnya kód.
A következő oldalon tovább pancsolunk a nosztalgia édes mocsarában: kattints a 2-es gombra itt alul, és folytatjuk az újra kiadott játékokkal, toplistákkal és néhány hasznos DOSbox trükkel, hogy a legújabb gépeken, Windows 10 alatt is tökéletes legyen a retróélmény.