A Meta platformjain, azaz a Facebookon és az Instagramon folytatott álhír- és átverésterjesztő tevékenységről készült friss jelentés komoly problémákra mutat rá a közösségi média ellenőrzési mechanizmusait illetően. A ProPublica oknyomozó szervezet elemzése szerint több, Meta által üzemeltetett platformon kiterjedt hálózatok működnek, amelyek hamis információkat és félrevezető hirdetéseket terjesztenek, és összesen 900 millió megtekintést értek el.
Ezek a hirdetések gyakran amerikai politikusok - például Donald Trump és Joe Biden - nevével manipulálnak, hogy hitelességüket növeljék és a felhasználók figyelmét megragadjákntés szerint a csalások különösen idősebb és kiszolgáltatott rétegeket céloznak, gyakran hamis biztosítási vagy pénzügyi lehetőségekkel.
A Gizmodo példaként említ egy esetet, amelyben Illinois állam lakosainak temetési költségek fedezésére ígértek 35 ezer dollárt egy ismert politikus fényképével alátámasztott hirdetésben. Ezzel az idősebb embereket célozták, akik hajlamosabbak lehetnek az ilyen típusú félrevezetésre.
Habár a Meta amikor tudja, eltávolítja az ilyen hirdetéseket, a hasonló tartalmak nagy része aktív marad. Aggasztó módon sok esetben a hirdetést létrehozó oldalak sem kerülnek letiltásra, így folytatják a manipulációt. A Meta szerint folyamatosan dolgoznak a csalások kiszűrésén, de az eddigi intézkedések nem bizonyultak elegendőnek a ProPublica szerint.