Az utóbbi években egyre inkább előtérbe került a harmadik felektől származó netes sütik témája, vagyis az a technológia, melynek segítségével a különböző weboldalak üzemeltetői folyamatosan követnek minket az interneten, hogy a tevékenységünk alapján személyre szabott, célzott hirdetésekkel bombázzanak.
A nyilvánosság egyre nehezebben nyeli le az évtizedek óta használt módszert, ezért a piacvezető Chrome böngészőt üzemeltető Google-ön is megnőtt a nyomás, hogy tegyen valamit a magánszféra védelmében. A keresőóriás azonban célzott hirdetések értékesítéséből él, ezért szóba sem jöhetett a követés teljes tiltása.
Helyette egy egyedi megoldással állt elő a cég, amely a következő napokban fog élesedni a Chrome frissítésével. A Privacy Sandbox néven futó konstrukció lényege, hogy harmadik felektől származó sütik helyett maga a Google sorolja be a felhasználókat különböző érdeklődési kategóriákba (Topics), és ez alapján értékesíti a célzott hirdetési lehetőségeket. A Privacy Sandbox elérhetővé válásakor az alábbi ablak fog felugrani:
Privacy Sandbox is going live in Chrome 114 - if you update you might see it now. Your first view will be this popup once you restart - "enhanced ad privacy" is the overall branding to users. 1/ pic.twitter.com/eq9SNocTF4
— Paul Bannister (@pbannist) June 29, 2023
Fontos részlet, hogy az érdeklődési köreink meghatározásában továbbra is részt vehetnek külsős oldalak az ún. "Site Suggested Ads" rendszer révén, amelyben jelzik a Google-nek, ha szerintük érdeklődünk egy téma iránt. A Privacy Sandboxot ugyanakkor nem kötelező elfogadni: a felugró ablakon a Beállításokra kattintva az egészet elutasíthatjuk, illetve bizonyos részfunkciókra is nemet mondhatunk.
A Google azt ígéri, hogy 30 nap után automatikusan törli a Topics és a Site Suggested Ads keretében gyűjtött adatokat, a reklámok teljesítményéről szóló beszámolókban pedig csak olyan anonim információkat oszt meg az ügyfeleivel, mint a hirdetés megtekintésének ideje, vagy a kattintásra vonatkozó statisztika.