Az utóbbi évek különböző botrányai ráirányították a figyelmet az internetes adatvédelem fontosságára, így egyre több kritika éri az olyan cégeket, amelyek a felhasználókról szerzett információk segítségével halmozzák a bevételeiket.
Ennek kapcsán legtöbbször a személyre szabott hirdetésekből élő Meta (az egykori Facebook) kerül terítékre, de természetesen ide tartozik a Google is, amelynek egyik legádázabb ellenfele a szintén amerikai fejlesztésű DuckDuckGo kereső. A magánszféra-védelmét előtérben helyező szolgáltatás győzelmi jelentéssel zárhatja a 2021-es évet, az elmúlt 12 hónapban ugyanis jelentős, 46,4%-os növekedést mértek a platformon indított keresések mennyiségében.
Szám szerint ez 34,6 milliárd keresést jelentett, ami napi átlagban nagyjából 100 millió keresést ad ki. Tavaly viszont még "csak" napi 79 millió keresést indítottak a DuckDuckGo felhasználói, így 2021 végén jóval szerényebb, 23,6 milliárdos eredményt könyvelhetett el a pennsylvaniai cég.
A DuckDuckGóval indított keresések számának alakulása 2010 óta. Forrás: DuckDuckGo
DuckDuckGo fő ütőkártyája, hogy a Google-lel ellentétben nem naplózza az emberek aktivitását, s így nem is profilozza őket, hanem mindenkinek ugyanazokat a reklámokat jeleníti meg a keresőszavak alapján. A hirdetők számára ez ugyan kevésbé hatékony módszer, felhasználói szempontból viszont teljesen érthető a vonzereje.
Fontos különbség még az indexálás módja is: a weboldalak adatbázisát összeállító DuckDuckBot olyan nagy partnerektől nyeri az adatokat, mint a Wikipedia vagy a Bing, a Google információit viszont nem használja fel.
A Magánszféra Őrangyala-arculatra ráerősítve a DuckDuckGo az elmúlt évek során folyamatosan bővítette a szolgáltatásait, saját mobilos böngészővel, követés elleni androidos megoldással és e-mailes védelemmel is előállva.
A vállalat 2021-es összefoglalója pedig most azt is bejelentette, hogy már úton van a következő nagy dobás, a DuckDuckGo asztali webböngésző is, ami a Chrome-mal és a Microsoft Edge-dzsel ellentétben nem a Chromium-motorra épül majd. A hivatalos blogposztból ugyan nem derült ki, hogy mivel helyettesítik, de a The Verge kérdésére a cég kommunikációs vezetője elmondta, hogy a windowsos és a maces verzióban is a WebView 2.0 hajtja majd a programot.
A DuckDuckGo ígérete szerint az asztali alkalmazás nem szó szerint vett "adatvédelmi böngésző" lesz, hanem egy hétköznapi böngésző erős adatvédelmi megoldásokkal, méghozzá a hasonszőrű programokban felhalmozott "zűrzavar és rendetlenség" nélkül.
"Nincsenek bonyolult beállítások, nincsenek félrevezető figyelmeztetések, nincsenek "adatvédelmi szintek" - csak erős védelem, amely alapértelmezés szerint működik a keresésben, a böngészésben, az e-mailezésben és más területeken."
- írja Gabriel Weinberg, a DuckDuckGo vezérigazgatója. Az új szoftver fontos eszköz lehet a platform keresőpiaci részesedésének növelésében, ez ugyanis továbbra sem túl izmos: mindössze 2,53%-on áll, miközben a Google 87,3%-os, a Bing 6,43%-os, de még a Yahoo is 3,3%-os részesedést birtokol.