A zsarolóvírus a kártékony szoftverek egyik legrosszabb formája: a támadók képesek letitkosítani vele az áldozat adatait, hogy aztán csak egy váltságdíj ellenében adják meg a kulcsot, amivel ismét hozzájuk férhet. Sok esetben a támadóknak egyáltalán nem áll szándékában visszaadni az adatokat, így bizonyos cégek a váltságdíj összegénél is nagyobb kárt szenvedhetnek.
Egy adatbiztonsági vállalat most összeállított egy statisztikát arról, hogy pontosan mekkora anyagi kár is érte azokat a cégeket, akiket ilyen vírusokkal támadtak meg, a számok sajnos nem árulkodnak javuló tendenciáról.
A Sophos által közzétett State of Ransomware 2021 nevű jelentést 30 országban, 5400 cég közreműködésével állították össze. Ebből kiderül, hogy mennyi pénzt is költenek átlagosan a vállalatok arra, hogy a zsarolóvírusok által okozott kárt helyreállítsák. Mint a dokumentumból kiolvasható, az érintettek átlagosan 51 millió forintos váltságdíjat fizetnek a támadónak, viszont a károk (amelyek főleg az elvesztett adatokban jelennek meg) több, mint 550 millió forintba kerülnek, ami azt jelenti, hogy
az áldozatoknak a váltságdíj tízszeresébe is kerülhet egy ilyen támadás.
Tovább rontja a helyzetet, hogy az elmúlt egy évben csak emelkedtek a kiadások, ugyanis a tavalyi jelentésben még az szerepelt, hogy nagyjából 227 millió forintot emésztett fel a helyreállítás, ami azt jelenti, hogy egy év alatt, a duplájára nőtt az okozott kár. Míg ezek a számok sem túl megnyugtatóak, a legelszomorítóbb valószínűleg mégis az, hogy az áldozatok csupán 8 százaléka kapja vissza az összes adatát, ami az következik, hogy nemcsak a cégek, de akár hétköznapi ügyfelek is rosszul járhatnak.