Huszonkét évvel ezelőtt, 2000 júniusában az Amerikai Egyesült Államok akkori elnöke, Bill Clinton aláírta az amerikai elektronikus aláírási törvényt (ESIGN Act). Ezzel egyfajta forradalmat indított, június 22-ét pedig azóta is ESIGN Dayként emlegetik az Egyesült Államokban. Ezután az egész világban mozgolódás kezdődött, így Magyarországon is.
Itthon 2001 óta adottak a jogi keretek ahhoz, hogy az elektronikus ügyintézésnek ezt a formáját alkalmazzák a szervek, terjedése azonban mégis lassan halad. Sokan nem is hallottak a lehetőségről, mások pedig a mai napig a papíralapú eljáráshoz ragaszkodnak.
Mire jó a digitális aláírás?
Sajnos az állami erőfeszítések ellenére a digitális ügyek intézését tekintve lemaradtunk az uniótól is, de főleg a globális átlaggal szemben mutatkozik nagy hátrány. Pedig a digitális aláírással már ma is számos ügyet intézhetsz otthonról. Ha csak az ingyenesen igényelhető, a személyazonosító okmányhoz csatolható aláírást vesszük számításba, akkor is minden bíróság, ügyészség, önkormányzat és közfeladatot ellátó vállalat törvény által van kötelezve arra, hogy elfogadja az elektronikusan beküldött és megfelelő módon hitelesített dokumentumokat, még akkor is, ha nincs külön online ügyintézésre fenntartott felülete.
Jövőre fontos mérföldkőhöz ér a hazai digitális aláírás-használat, amire a Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség (MELASZ) is felhívja a figyelmet.
2023-tól több hivatalos ügyet is csak olyan illető intézhet, aki már rendelkezik a fentebb említett új dokumentummal és a szükséges kiegészítéssel.
Jövő évtől például csak az bonyolíthat ingatlan-adásvételt vagy jelzáloggal kapcsolatos ügyeket, aki rendelkezik elektronikus aláírói tanúsítvánnyal.
Tisztázzuk a fogalmakat
A téma ismeretéhez elengedhetetlen, hogy tisztázzuk a különbséget az elektronikus és a digitális aláírás között, mert ugyan van átfedés a kettő között, távolról sem hasonló a feladatuk. Az elektronikus aláírás mindössze egy képfájl, amit bármikor bárki rámásolhat egy dokumentumra, vagy csatolhatja ahhoz. Ebből kifolyólag nincs is semmiféle biztosíték a hitelességre, ahogyan azt sem követi, hogy történt-e bármilyen módosítás a dokumentumban azután, hogy rákerült az aláírás.
Ezzel szemben a digitális aláírások sok előnnyel járnak. Az első és talán legfontosabb, hogy amikor digitális aláírással lezárnak egy dokumentumot, az tényleg befejezettnek tekinthető. Abban az esetben, ha valaki egy ilyen dokumentumot átszerkeszt, az garantáltan megjelenik majd bármilyen, az irat megnyitására alkalmas programban, így kizárt a csalás lehetősége. Ennek a módszernek az összetettsége miatt a digitálisan aláírt dokumentumok a legszigorúbb jogszabályoknak is eleget tesznek, hiszen szavatolják az aláíró személyazonosságát.
Hogyan működik a digitális aláírás?
A digitális aláírások varázslata a kriptográfiai hashfüggvényekben rejlik. Ezeknek a függvényeknek köszönhetően a dokumentumok szinte minden kétséget kizáróan hamisíthatatlanná válnak. Ehhez PKI-, azaz Public Key Infrastructure rendszert használnak. Amikor egy digitális aláírás elkészül, a tulajdonos kap egy privát és egy nyilvános kulcsot. Előbbi az aláíráshoz kell, míg utóbbi ennek hitelesítésére szolgál. Az aláíró a privát kulccsal írja alá a dokumentumot, a hashalgoritmus pedig valamilyen titkosítással (jellemzően az SHA [Secure Hash Algorithm]-család későbbi verziói valamelyikével) egyedi bitsorozatot (ujjlenyomatot) generál.
Később, amikor megnyitják a dokumentumot egy PDF-olvasóval, a program fogja a nyilvános kulcsot, amely szintén az ujjlenyomattal együtt a dokumentum része, és az alapján visszafejti a hashalgoritmus által generált bitsorozatot. Ha a két ujjlenyomat egyezik, a dokumentum abban a formában került a címzetthez, ahogy azt az aláíró jóváhagyta. Ha azonban a két azonosító eltér egymástól, akkor a dokumentumban valamilyen módosítást hajtottak végre az aláírás elhelyezése után. Miközben a módszer már magában is nagyon biztonságos, olykor pinkóddal védett, ha teljesen biztosra akarsz menni, a digitális aláírásoknál is alkalmazhatók kétfaktoros hitelesítők a maximális védelem érdekében.
Hogyan lehet neked is digitális aláírásod?
Ugyan elsőre bonyolultnak tűnhet a digitális aláírás témája, nincs mitől félned, egyszerű és könnyen alkalmazható módszerről van szó. Magyarországon magánszemélyként nagyon gyorsan lehet digitális ügyintézés során is alkalmazható e-aláíráshoz jutni. Ehhez mindössze az új típusú személyazonosító okmányra (e-személyiként is emlegetik) van szükséged, amihez ingyenesen igényelheted az e-aláíráshoz szükséges, úgynevezett minősített tanúsítványt.
Ennek használatához azonban állandóan kéznél kell lennie az e-személyinek és egy kompatibilis kártyaolvasónak. Szerencsére ma már több szolgáltatótól is beszerezhető digitális aláírás, akiknél például telefonos alkalmazás is elérhető, hogy útközben se kelljen lemondanod a digitális szignó lehetőségéről.
Ha szeretnél még hasonló cikkeket olvasni, akkor vedd meg a 2022/08-as PC World magazint, amely mellé értékes szoftvereket és PC-s teljes játékot is kapsz a hasznos tanácsok mellé.