Habár az internet végtelen mennyiségű információhoz biztosított azonnali hozzáférést, végeredményben nem feltétlenül tette tájékozottabbá az embereket, hiszen a felgyorsult világunkban nagyon könnyű elveszni a szüntelen híráradatban, így sokan csak a címek elolvasásáig jutnak, vagy rosszabb esetben a közösségi médiában keringő álhíreket fogyasztják.
Erre nyújtana megoldást egy új szolgáltatás, a Particle News, amely mesterséges intelligencia bevetésével gyűjti össze és summázza a híreket, közvetlenül elénk téve a legfontosabb információkat.
Az egyelőre csak béta verzióban elérhető platform weboldalát felkeresve egy lista fogad minket, amelyen az aktuális hírek találhatók egy-egy fényképes illusztráció társaságában, a címekre kattintva pedig egy tömör összefoglalót kapunk az adott témához kapcsolódó legfontosabb információkkal.
A néhány soros kivonat egyszerre több cikk alapján készül, amelyeket közvetlenül is elérhetünk a szöveg végén.
A Particle tehát nem csak egyetlen beszámolót választ ki és dolgoz fel egy adott hírhez, hanem egy egész sornyi írást, így ha az algoritmus jól végzi a munkáját, egy-egy összefoglalóban minden éppen elérhető információnak benne kell lennie a téma kapcsán. A platform bétatesztje egyelőre csak a webes felületen fut, de az üzemeltetők később mobilos alkalmazás formájában is szeretnék elérhetővé tenni.
A szolgáltatást Sara Beykpour és Marcel Molina alapították, akik korábban olyan cégeknél töltöttek be fontos pozíciókat, mint a Twitter és a Tesla. A Particle a legrangosabb amerikai és nemzetközi hírforrások anyagait dolgozza fel, s habár az üzleti modellje még nem ismert, azt ígéri, hogy fair kompenzációt nyújt majd a kiadóknak.
Az együttműködésre az utóbbiaknak is nagy szükségük lehet, a médiapiacon ugyanis sokan tartanak attól, hogy a közösségi médiához hasonlóan a mesterséges intelligencia is forgalmat von majd el a saját weboldalaiktól, miközben az algoritmusok fizetés nélkül dolgozzák fel az anyagaikat. A The New York Times például már pert is indított emiatt a ChatGPT-t működtető OpenAI és a fő befektető Microsoft ellen.
A Particle ugyanakkor nincs egyedül a piacon, nemrég indult el egy hasonló szolgáltatás, a kifejezetten a clickbait címeknek hadat üzenő Bulletin, amely szintén AI-val tenné hatékonyabbá a hírfogyasztást.