A mesterséges intelligencia iránt érdeklődők jól ismerhetik a 2010-ben alapított DeepMind Technologies nevét, amelynek saját fejlesztésű algoritmusai az évek során több játékot is profi szinten sajátítottak el a sakktól a gón és a sógin át az Atari klasszikusaiig és a Starcraft 2-ig.
A 2015 óta már a Google anyacége, az Alphabet szárnyai alá tartozó brit vállalat most egy egészen új terület, a labdarúgás meghódítására törekszik, amely idővel a mérkőzések végeredményeinek megtippelésére is képes lehet.
A Science Robotics tudományos folyóiratban közzétett tanulmányuk alapján a DeepMind mérnökei gépi tanulás útján, a semmiből képezték ki az algoritmust a játékosok és a labda viselkedésének szimulálására. Ehhez a hús-vér focistákhoz hasonlóan az MI-nek is edzenie kell, méghozzá az emberi játékosok mozgásának elemzésével, bekalkulálva az olyan fizikai tényezőket is, mint a gravitáció, a testek és tárgyak érintkezése, vagy a különböző felületek tulajdonságai.
A DeepMind beszámolója szerint az algoritmus nagyjából 50 óra alatt jutott el a modellek felállításáig, jelenlegi állapotában pedig már 2v2-es csapatokat ereszt egymásnak, melyek tagjai önálló "döntéseket" hozva mozognak a pályán. Ahogy az alábbi szimuláció is mutatja, a látvány leginkább az ezredforduló környéki FIFA-játékokra emlékeztet, itt azonban fontos leszögezni, hogy minden egyes mozdulatot és eseményt a videókból tanuló MI generál.
A technológiának azonban vannak komoly hátrányai is: az algoritmus nem ismeri a szabálytalanságot, a pályát pedig egy láthatatlan határvonal veszi körbe, így bedobásra sem kerülhet sor. A DeepMind kutatói továbbá azt is megjegyezték, hogy kétséges az algoritmus robotokban történő bevetése, mivel hosszú időre van szükség a gépi játékosok kiképzéséhez. A vállalat ezért inkább arra koncentrál, hogy bevethető-e az algoritmus a valós mérkőzések eredményeinek előrejelzésére, melynek hallatán joggal retteghetnek a bukmékerek.