Még mindig sok a megválaszolatlan kérdés annak kapcsán, hogy a generatív mesterséges intelligencia pontosan hogyan fogja segíteni az embereket a munkában és a mindennapokban, de annyi bizonyos, hogy a csalóknak kapóra jött a technológiai fejlesztés, hiszen már most is számos eset bizonyítja, hogy a gépileg létrehozott szövegek, képek vagy videók kiválóan alkalmasak a megtévesztésre.
Emiatt aztán az AI-szolgáltatások és a közösségi oldalak üzemeltetőin is nagy a nyomás, hogy tegyenek többet a mesterséges intelligenciával készült anyagok azonosításáért, melynek jegyében a Meta már korábban közölte, hogy automatikusan címkézni fogja az ilyen posztokat, most pedig a TikTok is erre az útra lép.
A kínai tulajdonban álló közösségi oldal a saját blogján közölte, hogy a világ első videós platformjaként meg fogja jelölni az AI-jal készült tartalmakat. A több mint egymilliárd felhasználóval bíró szolgáltatás korábban is tett lépéseket a mesterséges intelligenciás anyagok megkülönböztetéséért, ám az erre szolgáló rendszer önbevalláson alapult.
A most bejelentett automatikus szűrés viszont már az Adobe, a New York Times és az egykori Twitter (ma X) által létrehozott Content Authenticity Initiative-re, illetve az ahhoz tartozó C2PA azonosítási szabványára, a Content Credentialsre épül. Ez a metaadat-alapú technológia biztosítja, hogy a gépileg generált tartalmakban elhelyezve azok platformtól függetlenül, akár egy helyről letöltve, majd egy másikon elhelyezve is felismerhetők legyenek. A TikTok esetében az alábbi ábra mutatja, hogyan fog kinézni egy azonosított AI-poszt:
A Content Credentials révén a TikTok az Adobe Firefly és az OpenAI-féle DALL-E képgenerátor tartalmait is ki tudja szúrni, mivel mindkét cég alkalmazza a szabványt. A közösségi oldal a mai naptól kezdve lépteti életbe az automatikus szűrést, először a képi és videós posztokban, hamarosan pedig a tisztán hangalapú tartalmakban is. A TikTok ugyanakkor figyelmeztet, hogy a felhasználók csak "fokozatosan" fognak találkozni az AI-címkés feltöltésekkel, mivel ezek mennyisége attól függ, hogy mennyi rendelkezik az azonosításhoz szükséges metaadatokkal.
A platform emellett információs kampányokat is indít a Mediawise-zal és a WITNESS-szel összefogásban, hogy növelje a felhasználók médiafogyasztással és a félrevezető AI-anyagokkal kapcsolatos tudatosságát. Mindeközben pedig a közösségi oldal egy nagy jogi csatát vív, az Egyesült Államokban ugyanis nemzetbiztonsági aggályokból ki akarják kényszeríteni az eladását, amit a napokban bírósági úton támadott meg az üzemeltető.