Megnyitotta kapuit a Maker Faire Rome, Európa legnagyobb digitális alkotói rendezvénye, ahol jól megférnek egymás mellett a rakéták, az óceántisztító robotok, a különféle Arduino szerkezetek és az olyan őrültségek is, mint a banánnal töltött véletlenszám generátor, vagy éppen a négyoldalú flipper. A hatalmas, 100 ezer négyzetméternyi kiállítótéren több mint 600 kiállító mutatja be különleges találmányát, és csak az első napon több mint 27 ezer iskolás barangolta be a helyszínt - a római iparkamara felajánlásának köszönhetően egyébként teljesen ingyenesen.
A Fiera di Roma rendezvényközpontban tartott esemény hatalmasat nőtt hét év alatt, és a technológiai mellett egyre inkább fókuszába került a fenntartható fejlődés. Ennek nyomán a szervezők idén megpróbálják csökkenteni a tömegrendezvény környezetre gyakorolt hatását és ahol csak lehet újrahasznosított, vagy újrahasznosítható alapanyagokat használnak. A rendezvénnyel járó üvegház-kibocsátás mértékét pedig nullára csökkentik az olasz zeroCO2 startup segítségével, amely már előzetesen 600 fát ültetett el Guatemala Petén térségében, és ahogy nő a kiállításra érkezők száma, úgy növelik az erdő méretét a Maker Faire Rome becsült karbonlábnyomának ellensúlyozására - és mindez folyamatosan nyomon követhető.
Raffaele Ventura, a ZeroCO2 társalapítója kérdésünkre elmondta, hogy tudatosan választották ki Petén térségét, hiszen egy rendkívül elmaradott és kiszolgáltatott területről van szó, ahol komoly problémát jelent az erdőirtás és az alacsony foglalkoztatottság. A startup cég képes lefedni a teljes folyamatot, azaz elsőként földterületet vásárol (amire a helyieknek nem lenne pénze), majd a helyi faneveldéjében magról felneveli a kiültetendő fákat, utána pedig a célhelyen lévő lakosokat megtanítják arra, hogy miként tudják az adott növényeket nevelni, felhasználni azok gyümölcseit. A ZeroCO2 ugyanis nem csak az erdőtelepítésre fókuszál, hanem a helyi lakosok életminőségét is javítani próbálja. Az átláthatóság érdekében minden fát QR-kóddal látnak el, így mindegyik csemeténél látható az, hogy az kinek köszönhetően ültették el.
A ZeroCO2 weboldalán található információk szerint eddig a cég több mint 17 ezer fát ültetett el, ezzel több mint 2 millió hamburger elkészültét kompenzálva, ugyanakkor 345 családnak teremtve munkát. A weboldalukon a magánszemélyek 5 és 14 euró közötti összegért vásárolhatnak egy darab fát földterületel, amely mellett cégek számára is kínálnak szolgáltatásokat, a Maker Faire Rome mellett például egy olasz napilap is partnerük. A ZeroCO2 megoldása egyébként nem teljesen egyedi, léteznek a világon hasonló megoldások, például az Ecosia kereső is, viszont abban az olasz cég különleges, hogy az erdőtelepítésre egy üzleti modellt alkotott, amely lévén a vásárlók, vagy éppen a látogatók is passzív módon hozzájárulhatnak az emberiség karbonlábnyomának csökkentéséhez.