Ha a fiatalok megóvásáról van szó, az Instagramnak cseppet sincs jó híre, hiszen a Meta szárnyai alá tartozó közösségi oldal korábban egy komoly botrányba keveredett, miután a The Wall Street Journalen keresztül kiszivárgott a titkos belsős kutatása arról, hogy valójában súlyosan ártalmas a tizenévesek lelki egészségére.
A WSJ pedig most leszállította a következő skandalumot, ezúttal azzal vádolva meg a platformot, hogy a Reels-videók ajánlásai előszeretettel népszerűsítik a gyermekeket szexualizáló tartalmakat az arra fogékony felhasználóknak.
A The Wall Street Journal a saját kísérletére alapozza az állítást, melynek során úgy találta, hogy az Instagram videós szolgáltatása "gyerekeket ábrázoló pikáns felvételeket és nyíltan szexuális felnőtt videókat" ajánlott a teszt kedvéért létrehozott felhasználói profiloknak. A tesztfiókokkal kizárólag fiatal tornászokat és pomponlányokat követtek, az algoritmus pedig rájátszott erre, annak ellenére, hogy az ilyen jellegű ajánlások elméletben tiltottak a Meta közösségi oldalain.
A cikkhez az üzemeltető egykori és jelenlegi alkalmazottai is információkkal szolgáltak, a nyilatkozataik alapján a cég már a Reels-videók 2020-as elindulása előtt is tudhatott a gyerekeket szexualizáló tartalmak ajánlásáról, ám nemet mondott a dolgozók által javasolt ellenintézkedésekre, mivel fontosabbnak tartotta az interakciók számának növelését. Az algoritmussal kapcsolatos hiányosságot ráadásul egy kanadai gyermekvédelmi szervezet (Canadian Centre for Child Protection) is megerősítette.
A botrányt fokozza, hogy a problémás tartalmak olyan vállalatok hirdetéseivel keveredtek, mint a Disney, a Walmart, a Pizza Hut vagy maga a The Wall Street Journal. A lap úgy tudja, hogy ennek hatására a Disney vagy visszavonta a hirdetéseit, vagy nyomást gyakorolt a Metára az ügy kivizsgálására. Annyi biztos, hogy a Meta a cikk megjelenése után bejelentette, hogy nyomozásba kezd, és egy független auditáló cég alkalmazását is kilátásba helyezte a jelenség felderítésére.