Habár hazánkban hivatalosan még nincs jelen, az Amazon néhány országban már szinte megkerülhetetlen szereplő a netes vásárlás során. Épp ezért kap nagy figyelmet a hamis termékértékelések egyre súlyosabb problémája, ami komolyan megnehezíti a vásárlók tájékozódását.
Erre kínál megoldást a Fakespot nevű böngészős kiegészítő, amely a fejlesztő ígérete szerint kiszűri a hamis véleményeket, valósabb képet nyújtva a nézelődőknek a webáruház portékáiról.
A technológia népszerűségét mutatja, hogy a tulajdonos Fakespot Inc. már androidos és iOS-es alkalmazásokkal is előállt, az utóbbi viszont csak egy hónapot tölthetett az App Store-ban, miután az Amazon kérésére nemrég törölte az Apple.
Az Amazon szerint a lépésre azért volt szükség, mert a Fakespot új frissítésének kódja túlságosan belemászott a weboldalukba, biztonsági kockázatot jelentve az áruházra nézve. A Fakespot viszont cáfolja az állítást, rámutatva, hogy egyes kuponos szolgáltatások is hasonló kódokat használnak, ám azok ellen az Amazon mégsem emel kifogást.
Ami az Apple-t illeti, a cupertinói vállalat magyarázata szerint a szellemi tulajdonjoggal megalapozott törlési kérelem júniusi benyújtása után lehetőséget biztosítottak a feleknek a kommunikációra és az ellentétek elsimítására. A Fakespot alapítója, Saoud Khalifah viszont azt állítja, hogy nem kaptak érdemi útmutatást a probléma megoldásához.
A vita további pikantériája, hogy az Amazon álláspontja szerint a Fakespot szűrője valójában félrevezeti a vásárlókat, mert az esetek 80 százalékában tévesen jelöli meg a hamis értékeléseket. Khalifah viszont úgy sommázza az ügyet, hogy a mamutcég csak el akarja hallgattatni a kritikus hangokat.
Ennek pedig lehet is némi alapja, mivel a Fakespot statisztikáit gyakran idézik a témával foglalkozó elemzések és cikkek, a The Verge pedig kiszúrta, hogy az Amazon még hirdetéseket is vásárolt az App Store-ban a "Fakespot" kifejezésre, hogy lejjebb szorítsa az alkalmazást a találatok listáján.