A Google még tavaly májusban mutatta be a mesterséges intelligenciás funkciókkal felturbózott új keresési élményét, a Search Generative Experience-t (SGE), amely az AI által létrehozott összefoglalókkal és válaszokkal teszi hatékonyabbá a találatokat. A megoldás ugyan továbbra is tesztfázisban van, az utóbbi időben viszont már azoknál is elkezdtek felbukkanni az SGE-funkciók, akik nem regisztráltak a programba.
A nagy kérdés már csak az, hogy ha a Google egyszer hivatalosan is elindítja a szolgáltatást, akkor milyen formában fog sor kerülni erre, egy friss jelentés pedig most azt állítja, hogy a vállalat a fizetős konstrukcióval szemezget.
A Financial Times az ügyet ismerő forrásoktól úgy értesült, hogy a generatív mesterséges intelligenciával megtámogatott találatok akár a Google meglévő előfizetős megoldásai, a Gemini Advanced vagy a Google One részeként is elérhetővé válhatnak. Ettől viszont a felhasználók még nem szabadulnának meg a hirdetésektől, mivel ezek a keresőóriás üzleti modelljének fontos részét képezik.
A Google itt vékony jégen táncol, az AI színre lépése ugyanis felveti annak a veszélyét, hogy kevesebb kattintás érkezik a szponzorált találati linkekre, ez pedig végső soron a hirdetési bevételek csökkenéséhez vezethet. A generatív mesterséges intelligencia emellett komoly számítási kapacitást is igényel, ami jelentősen feltornázza az üzemeltetési költségeket.
A fizetős AI-keresés bevezetésének esélyét mindenesetre az is növeli, hogy egy tavalyi pénzügyi beszámolón maga Sundar Pichai, a Google és a felette álló Alphabet vezérigazgatója is arról beszélt, hogy az "előfizetési modellek is lehetséges útnak számítanak".