Első alkalommal tett közzé kettébontott pénzügyi jelentést a Meta azóta, hogy hátrahagyta, pontosabban kizárólag a világ első számú közösségimédia-platformjára korlátozta a Facebook nevet. A cégcsoport innentől külön kezeli az ún. Family of Apps részleget, amelybe a Facebook mellett az Instagram, a Messenger, a WhatsApp és a többi szolgáltatás tartozik, és ezekről leválasztva keresi helyét a világban a Reality Labs, amely a kiterjesztett és virtuális valósággal kapcsolatos hardvereket, szoftvereket és tartalmakat fogja össze, beleértve az Oculust is.
Noha a számok első blikkre kimondottan impozánsnak tűnnek, és avatatlan szem számára azt az üzenetet közvetíthetik, hogy továbbra is felfelé ível Mark Zuckerberg birodalmának a szerencsecsillaga, a folyamatokat jobban átlátó befektetőket egyáltalán nem nyűgözték le, olyannyira nem, hogy heves mozgást eredményeztek a tőzsdén. Lefelé tartót, ha nem lett volna világos: egyetlen nap alatt mintegy 200 milliárd dollárt vesztett értékéből a Meta a részvényárfolyam közel 20 százalékos csökkenése következtében.
Összesen 33,67 milliárd dollár bevételt könyvelhetett el a vállalat Q4-re, ami ugyan jobb a 33,4 milliárdos tervezettnél, ám eközben a Facebook 2004-es rajtja óta még egyszer sem fordult elő, hogy mérséklődött volna a naponti aktív felhasználók száma. De ugye mindig van egy első alkalom, és a közösségimédia-platform életében ez most érkezett el: 1,929 milliárdra csökkent az 1,93 milliárdos csúcsról, miközben a projekciók alapján ellentétes irányú folyamatnak kellett volna lezajlania, konkrétan 1,95 milliárd felhasználóval számoltak Zuckerbergék. Legfeljebb azzal vigasztalódhatnak, hogy a havi aktív felhasználók száma ugyanúgy 2,9 milliárd maradt, mint a harmadik negyedévben.
A Meta több okot is felsorolt, amiért nem sikerült mindenben várakozás szerint teljesítenie. Először is emlékeztetett, hogy a fiatalabb korosztály más platformokon éli társas életét, nem véletlenül tartja a cég a TikTokot legfőbb vetélytársának. Emellett komoly gondot okoz az infláció és az ellátási láncban tapasztalható nehézségek, amik miatt kevesebbet hirdetnek az ügyfelek, és azokkal a hirdetésekkel sem lehet már olyan hatékonyan egy-egy csoportot megcélozni, mióta az Apple változtatott adatvédelmi irányelvén. Utóbbi előreláthatóan 10 milliárd dolláros lyukat üthet a vállalat idei büdzséjén. A következő negyedévre mindössze 27-29 milliárdos bevétellel számol a Meta, miközben elemzők korábban 30,15 milliárdos projekciót vártak.
A bevétel nagyját (32,79 milliárd dollárt) a korábban említett Family of Apps részleg hozta össze, míg a Reality Labs szerény 877 millióval járult hozzá a közös kasszához. Csakhogy eközben a működési vesztesége 3,3 milliárd dollárra rúgott. A Quest 2 VR-headset, és az ahhoz készült szoftverek eladásai az év egészét nézve 2,3 milliárdos összeget tesznek ki, míg a veszteség 10,1 milliárdot. Azaz egyelőre meglehetősen ráfizetéses a metaverzum építése, de Mark Zuckerberg nem adja fel.
Örömmel közölte, hogy az Oculus Store már 1 milliárd dolláros forgalmon van túl, és jelezte, hogy várhatóan az év vége felé piacra dobnak egy új, csúcskategóriás VR-headsetet. Ez gyaníthatóan Project Cambria kódnéven fejlesztett Quest Pro, ami átdolgozott lencséket, szemkövető kamerákat, hatékonyabb adatátvitelt, újratervezett kontrollereket és további előrelépéseket hozhat. Megemlítette még a Project Nazare kódnevű AR-szemüveg prototípusát is, kitérve arra, hogy a Metaverse majd nem csak VR-formátumban lesz elérhető a felhasználóknak, ahonnan egyébként nemrég jelentették az első "nemi erőszakot".