Hirdetés

Így hajszolt előfizetésbe a Google, amin végül még spóroltam is



|

Egy bosszankodásból indult kényszerű váltás története, aminek alacsonyabb digitális rezsi lett a vége.

Hirdetés

Nem csodálkozom azon, hogy szeptember elején Amerikában megindult a Google monopolhelyzetét feltáró vizsgálat - a cég olyan szinten van jelen életünkben, hogy sok tíz- vagy inkább százmillió embernek fájna, ha eltűnne…vagy fizetőssé tenné minden, eddig ingyenesként megszokott szolgáltatását. Előbbire nincsen esély, utóbbiról pedig pontosan tudja az óriásvállalat, hogy hiba lenne egyik pillanatról a másikra meglépni. De hiába a szédítően magas árbevétel és a több területen is egyértelmű dominancia (nem monopolhelyzet, azt még vizsgálják), a Google (és az anyacég, az Alphabet) még többet szeretnének. Ezt pedig még több reklámmal, adatgyűjtéssel tervezik elérni, amit vagy elviselsz, ezáltal pénzhez juttatva az óriásvállalatot, vagy nem viselsz el, és ezért inkább fizetsz. Az eredmény ugyanaz. Trükk és kiskapu pedig egyre kevesebb van.

Hirdetés

A blokkolók blokkolása

Évekig teljes nyugalomban használtam a Google szolgáltatásait, levelezőrendszerét, keresőjét, térképét, a Google dokumentumokat és a YouTube-ot is, de ennek érdekében rászántam az időt, és ahol csak lehetett, kizártam mindenféle szimatolásból, adatfeldolgozásból a techóriás robotjait. A YouTube-on megjelenő, egyre idegesítőbb mennyiségű reklám sem zavart, PC-n egy nagyszerű reklámblokkolóval kiszedtem az összes, videókba beékelt reklámot, felugró hirdetéseket stb.

Úgy tűnt, ez a kapcsolat hosszútávú is lehet, ám ekkor jött a Google következő lépése: a cég rájött, hogy a reklámblokkolókat fel lehet ismerni és le lehet tiltani a szolgáltatásokat az ilyen szűrők jelenlétekor. Vagyis csak idő kérdésévé vált, hogy mikor jelenik meg nálam is a figyelmeztetés, hogy vagy minden videó előtt és közben megnézek több, átugorhatatlan reklámot, vagy előfizetek. A harmadik opció a YouTube teljes elhagyása. Miután a reklámok bámulását eddig is messze elkerültem, viszont a streaming platformra szükségem volt, nem sok választásom maradt. Megpróbálkoztam más szűrőkkel és böngészőkkel, ám végül úgy döntöttem, adok egy esélyt a Premium előfizetésnek.

YouTube, extrákkal

Még mielőtt az ingyenes próbaidőszakba fejest ugrottam volna, megnéztem, milyen más lehetőségeim vannak, ha már fizetni is hajlandó vagyok a szolgáltatásért. Hamar rá is találtam a YouTube Musicra, sőt, arra a YouTube Premium csomagra, ahol a YouTube és a YouTube Music szolgáltatások reklámmentes változatát egy családi előfizetésben öt tag is elérheti. A YouTube Musicot előtte nem használtam még és a Spotify előfizetésemtől sem szándékoztam megválni, viszont utóbbi is éppen mostanában emelt árat, így adta magát, hogy talán érdemes lenne kipróbálni a Google zenestreaming szolgáltatását. A kezelőfelület kissé más, a Spotify algoritmusát valamivel jobbnak találom, ahogy a funkciói is barátságosabbak, ráadásul a YT Musicnak nincsen PC-s asztali applikációja. De reklámot nem látni egyáltalán, és zeneszámokból is hasonlóan óriási a kínálat.

Prémium módban a YouTube is egészen máshogy viselkedik. Reklámblokkoló nem szükséges, egyetlen felugró, idegesítő reklámmal sem kell megküzdenem, cserébe olyan extrákat kaptam, mint a háttérben (akár lezárt képernyő melletti) lejátszás mobilon, a jobb tömörítés és a letöltési lehetőség. Mondjuk a podcast rész irtó gyenge egyelőre, ebben a Spotify sokkal jobb.

Így lesz az extra előfizetésből spórolás

Nem kellett számológép ahhoz, hogy kiderüljön, a fizetős YouTube-ra váltás számomra több előnnyel is jár. Az egyszemélyes előfizetés 1790 forint havonta, a családi pedig 2690 Ft/hó, vagyis utóbbi sokkal jobban megéri. És itt jön a trükk: a YouTube Premium mellé adott YouTube Music szolgáltatással kiválthatom a Spotify előfizetésemet!

Gyorsan meg is hoztam a döntést: ugyan némi kompromisszummal jár áttérni a Spotify-ról YT Musicra, viszont cserébe a YouTube Premiumhoz is hozzáférek ezáltal, és minden eszközömön megszabadulok a videókba ágyazott, idegesítő és időrabló reklámoktól. Mindezt úgy, hogy az időközben havi 3290 forintra drágult Spotify családi csomagját lemondva valójában spóroltam is havi 600 forintot, és egy helyett két szolgáltatást használhatok hirdetésmentesen. Most pedig abban bízom, hogy a YouTube Music hamarosan új kezelőfelületet és alapos ráncfelvarrást kap.

Miért is panaszkodom, ha egyszer többet kapok olcsóbban?

Nyilván erre a legegyszerűbb válasz, hogy elveim vannak, de a módszer szúrja igazán a szememet. A Google megteheti, hogy népszerű szolgáltatásának használatát megnehezíti ingyenes hozzáférés mellett, fizetős változatát pedig még vonzóbbá teszi azáltal, hogy a kevésbé populárisat "mellé csomagolja". Ezáltal még több előfizetőt győzhet meg arról, hogy térjen át hozzá - a konkurensek rovására. A noszogatás is teljesen látványos, még több kötelező reklámmal veszi rá a felhasználókat, hogy fizessenek. Aki pedig nem ész nélkül fizet, mert szemmel tartja digitális rezsijét, az hamar rátalál olyan opcióra, amelyet kihasználva más szolgáltatónál lemondhatja előfizetését anélkül, hogy megvonná magától a tartalmat.

Nem is csodálkozom, hogy vizsgálat indult a Google ellen, de hogy ennek hatására jó irányba változik-e a streamingpiac, abban már nem vagyok ennyire biztos.

Spotify után YouTube Music: nem egyszerű az áttérés

Jogosan gondolhatnád, semmi akadálya nincs a két zenei streamingszolgáltatás közötti váltásnak. A gond ott kezdődik, hogy a Spotify-ból nem lehet egyszerűen kimenteni lejátszási listáidat, kedvenceidet, és hát ezeket nem tudod könnyen importálni a Google zenei szolgáltatásába. A következő, immáron kellemesebb meglepetés akkor ér, amikor Google fiókoddal belépve már eleve egy kedvenc lejátszási lista fogad, ami nem is feltétlenül olyan rossz, ugyanis a Music a korábbi YouTube lejátszásaid alapján tippeli meg, miket hallgatsz szívesen. Ha mégis a Spotify listáidat szeretnéd átemelni, külön szolgáltatást kell igénybe venned, amelyeknél az ingyenes megoldások bántóan korlátozottak, a fizetősökért pedig igen sokat kérnek.

Szintén gond, hogy nincsen windowsos kliense a YouTube Musicnak, ezt egy Chrome/Edge trükkel tudod kiváltani, így külön ablakban, megfelelő elrendezéssel jelenik meg a Music, de funkcionalitását tekintve nem tökéletes. Mobilon jobb a helyzet, de a kezelőfelület itt sem olyan jól átgondolt, mint a Spotify esetében, viszont van videólejátszási lehetőség (a zeneszám lejátszása közben is váltogathatsz zene és videoklip között) és az offline zenehallgatással sem akadt problémám. Ha váltasz, érdemes arra felkészülni, hogy lejátszási listáidat újra fel kell építened.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Engedélyezi, hogy a https://www.pcwplus.hu értesítéseket küldjön Önnek a kiemelt hírekről? Az értesítések bármikor kikapcsolhatók a böngésző beállításaiban.