Óriási mennyiségű használaton kívüli elektronikai eszköz gyűlik a magyar háztartásokban - derül ki a MediaMarkt megbízásából készült friss országos kutatásból. Bár a mobiltelefonokat többségünk csak négy-öt évente vagy még ritkábban cseréli (68%), a lecserélt, de még működő készülékek több mint fele (54%) végül egy fiók mélyén köt ki. Pedig ezek az eszközök komoly, jelenleg kiaknázatlan értéket képviselnének. A kutatás adatai szerint a magyarok mindössze 28 százaléka végez klasszikus tavaszi nagytakarítást, az elektronikai eszközök cseréje pedig még ennél is ritkábban történik szezonálisan: a válaszadók több mint fele (54%) csak akkor válik meg régi készülékétől, ha az végleg elromlik.
A lecserélt, de még működő eszközök sorsa többnyire az "elteszem, jó lesz még valamire" logika mentén alakul. Bár egyre többen választanak tudatosabb megoldásokat - 18% beszámíttatja az áruházban, 19% eladja online, 26% elajándékozza -, még mindig 6% egyszerűen a kukába dobja az elektronikai hulladékot, jelentős terhelést róva ezzel a környezetre. Különösen a mobiltelefonok esetében figyelhető meg a hosszú használati idő: mindössze 2% cseréli évente a készülékét, miközben 68% legalább négy-öt évig kitart egy telefon mellett. Ez ugyan pozitív tudatosságot mutat, de azt is jelenti, hogy rengeteg, még hasznosítható készülék marad ki a körforgásból.
A készülékbeszámítás és a felújított termékek piaca óriási lehetőségeket rejt magában. Bár a megkérdezettek 62%-a hallott már a készülékbeszámításról, eddig kevesen éltek vele. A válaszadók 41%-a kifejezetten szimpatikusnak tartja az ajánlatot, további 35% pedig akkor lenne nyitott, ha megfelelő kedvezményt kapna új termék vásárlásakor.
A felújított termékek iránti érdeklődés is növekszik: 45% szívesen vásárolna felújított laptopot, 38% mobiltelefont, 34% pedig háztartási nagygépet. Mindössze 18% zárkózik el teljesen az ilyen eszközök beszerzésétől. A trendek azt mutatják, hogy a magyar vásárlók egyre tudatosabbak, mind gazdasági, mind környezetvédelmi szempontból. A régi eszközök visszaforgatása nemcsak a hulladék mennyiségét csökkenti, de az új termékek árát is mérsékelheti a beszámítás révén, a felújított termékek vásárlásával pedig kedvezőbb áron lehet jó minőségű készülékekhez jutni.
A MediaMarkt különböző visszavételi lehetőségeket kínál: egyes háztartási gépek esetében készülékbeszámítással kedvezményt ad új termék vásárlásakor, továbbá díjmentesen visszaveszi a már nem használt, de újrahasználható vagy javítható eszközöket, akár házhozszállításkor, akár az áruházakban leadva.
"A kutatás eredményei egyértelműen alátámasztják azt a törekvésünket, hogy a fenntarthatóság és a gazdaságosság jegyében segítsük vásárlóinkat elektronikai eszközeik életciklusának tudatos növelésében"
- mondta Sipos-Mohai Réka, a MediaMarkt szolgáltatásmenedzsment vezetője.
"Látjuk, hogy a magyar háztartásokban rengeteg, még értéket képviselő, de használaton kívüli készülék halmozódott fel. Célunk, hogy egyszerű és vonzó lehetőségeket kínáljunk ezek visszajuttatására a körforgásba. Készülékbeszámítási programunkkal és a Refresh! néven online elérhető, felújított termékek egyre bővülő kínálatával nemcsak a környezetet védjük az elektronikai hulladék csökkentésével, de vásárlóink pénztárcáját is kíméljük. Hiszünk abban, hogy a termékek életciklusának meghosszabbítása, a javítás és az újrahasznosítás kulcsfontosságú a fenntartható jövő szempontjából, és ebben partnerként kívánunk részt venni."