A Médiaunió Alapítvány és az Ipsos Zrt. készített egy felmérést, megnézze, mennyien estünk áldozatául különböző csalásoknak az online térben járva. Az eredmények nem kifejezetten rózsásak. Ugyan a nők 80 és a férfiak 90 százaléka azt mondja magáról, hogy közepesen vagy nagyon tájékozott a kiberbiztonsági kockázatok kapcsán (és egyébként a megkérdezettek 90 százaléka tényleg tudja is, hogy mire kell odafigyelnie), mégis rengetegen esnek csalások áldozatául.
A férfiak 39, a nők 32 százaléka volt már csalás áldozatává, ami azért kifejezetten aggasztó eredmény, mert az arányok másfél éve még sokkal kedvezőbbek voltak: 20, illetve 23 százalékról beszéltünk. A megkérdezettek többségének a jelszókezelés a gyenge pontja: 57 százalékuk még mindig ugyanazt a jelszót használja több platformon, ami alig 1,5 százalékos csökkenés a korábbi eredményekhez képest.
Szerencsére azért jó hír is érkezett. Egyrészt a felhasználók 60 százaléka aktívan jelenti a veszélyforrásokat az adott platform tulajdonosainak, de ezen felül az is kiderült, hogy ugyan több az áldozat, a kárösszegek csökkentek. A legnagyobb veszélyben egyébként a 18-29 éves korosztály van, melynek már közel 44 százalékát megkárosították.
Érdemes tehát mindig odafigyelni, hogy mire kattintunk, mihez-milyen fiókot társítunk, és nem szabad elfeledkezni a kétlépcsős azonosításról. Hiába tesznek meg a cégek mindent a platformjaikon megforduló felhasználók biztonsága érdekében, a védelem első vonalát nekünk kell meghúznunk.