Mindig azt hihetnénk, hogy nincs már határ, amit átléphetne a Facebook, de aztán kiderül, hogy talán mégis. A TechCrunch jelentése arról szól, hogy a Facebook csendben már évek óta kínált a fiataloknak egy Facebook Research VPN-appot, ami a telepítésért akár 20 dollárt is adott havonta a felhasználóknak. Az app ezért cserébe az emberek minden privát adatához hozzáfért, a személyes üzenetekhez, fotókhoz, videókhoz, valós idejű helyzetükhöz is.
A mostani botrány elődje egy Onavo nevű VPN app, amely elvileg a mobil adatforgalom minimalizálását és gyorsabb netezést ígért, de emellett csendben a felhasználók böngészési és nethasználati adatait is szorgalmasan gyűjtögette, majd partnereken keresztül továbbította a Facebooknak. Miután ezt többen jelezték az Apple felé, a cég megvizsgálta az alkalmazást, majd törölte az App Store kínálatából. Akkor még azért nem lett nagyobb balhé a dologból, mert az appot hivatalosan, közvetlenül nem a Facebook adta ki, ezért nem is lehetett közvetlenül hozzájuk kötni a kémkedést.
A Facebook az Onavo törlése után újrafaragott formában adta ki az alkalmazást Research VPN néven, ami viszont az Apple szabályzata miatt már eleve nem kerülhetett fel az App Store-ba, viszont más csatornákon keresztül azért megoldották a terjesztést (fejlesztői csomag, Applause, BetaBound, uTest).
A Research app a 13 és a 35 év közötti fiatalokat célozta meg, persze 13 és 17 év között szülői hozzájárulásra is szükség volt (hivatalosan). Az app a Root Certificate telepítését igényli, ami a Facebooknak teljes jogot ad a készüléken lévő minden információhoz - még olyanokhoz is, mint a bevitt szövegek, elküldött és kapott üzenetek, vagy akár az amazonról rendelt termékek listája.
A BuzzFeed News kötötte össze a két alkalmazást: olyan belső dokumentumokhoz jutott korábban, amelyek bizonyították, hogy a Facebook az Onavo appon keresztül kémkedett a riválisai után. Hónapokig követte például a WhatsAppot, mire megállapította, hogy a WhatsApp nem csak rivális, de akár a Facebooknál is népszerűbb lehet, mivel az üzenetküldőn több időt töltenek az emberek, és kétszer annyi üzenetet küldenek el naponta, mint a Facebook Messengeren. Ennek kiderítése után döntötte el a Facebook, hogy 19 milliárd dollárért felvásárolja 2014-ben a WhatsAppot, és semlegesíti a fenyegetést.
Mark Zuckerberg azóta a Snapchat és a YouTube titkaira kíváncsi, hiszen a fiatalok egyre nagyobb számban hagyják el a Facebookot ezek kedvéért. Ezen titkok hatására indult el egyébként a Facebook Lasso és LOL alkalmazása. A jelentés nyilvánosságra hozatalát követően a Facebook megígérte, hogy leállítja a Research alkalmazását.