Rekordot döntött tegnap a Facebook, de olyat, amilyenre senki se lenne büszke. Ez pedig az egy nap alatt az amerikai tőzsdén legnagyobbat zuhanó cégek rekordja, amit az ezredforduló óta az Intel tartott kicsit kevesebb mint 100 milliárd dollárral, mostantól azonban a Facebook a csúcstartó: saját piaci értékének több mint 19 százalékát bukta el, azaz nagyjából 119 milliárd dollárral ért kevesebbet a cég a nap végére ahhoz képest, ahogy a tőzsde nyitásakor értékelték. Viszonyításképpen, ez nagyjából négyszer akkora összeg, amennyit a Twitter jelenleg ér.
Hogy mi okozhatta ezt a hirtelen arcon landolást? Egyrészt az, hogy a Facebook kiadta a negyedéves pénzügyi jelentését, melyben 13,04 milliárd dolláros bevételről számoltak be, míg az elemzők 13,34-et vártak. Ráadásul az összefoglalóban az is szerepel, hogy a legnagyobb közösségi szolgáltatás több területen, például a számukra kiemelten fontos Egyesült Államokban és Kanadában nem hogy növekedni nem tudott, de nagyjából történelme során először felhasználókat is veszített.
A tőzsde várakozása szerinti 1,49 milliárd naponta aktív felhasználó helyett csak 1,47 jött össze, havi szinten pedig a 2,25 milliárdos szám helyett 2,23. Ez ugyan elsőre nem tűnik hatalmas különbségnek, de az tény, hogy a Facebook tőzsdei időszaka alatt még soha nem produkált az elemzők várakozásait alulmúló számokat, főleg nem visszaesést.
Annak tekintetében persze már megoszlanak a vélemények, hogy mi okozhatta a jelentésben szereplő gyengébb számokat. Sokak szerint az év elején kirobbant, Cambridge Analytica nevével összeforrott adatkezelési botrány és az ezt követő szenátusi meghallgatások miatt fordult el a Facebooktól a közönség egy része, de az is tény, hogy a közösségi oldal már jó ideje tényleg feszegeti azt a határt, ahány internetezőt egyáltalán lehetséges lehalászni a világon. Új területeket már nem igazán tud meghódítani, hiszen nagyjából mindenhol van Facebook azokat az országokat kivéve, ahol konkrétan tiltják az elérését (például Észak-Koreában és Kínában). Emellett pedig szintén egy ideje érezhető, hogy a legfiatalabb internetező generáció már inkább más közösségi szolgáltatásokat választ, mert szerintük "a Facebook az a hely, ahová a szüleik járnak".
Az még jó kérdés, lesz-e hosszabb távú következménye a mostani tőzsdepániknak. Biztató lehet az, hogy a korábbi csúcstartók (a már említett Intel mellett a Microsoft, az Apple, az Exxon Mobil, a General Electric, az Alphabet, a Bank of America, az Amazon, a Wells Fargo és a Citigroup van még a top 10-es listán) legtöbbje talpra tudott állni a saját tőzsdei mélyrepülésük után.
Az viszont tény, hogy a Facebooknak most leginkább a befektetők bizalmát kell visszaépítenie. Ehhez egyrészt az kell, hogy elfeledtessék velük az adatbiztonsági balhékat, tehát még erősebbre húzni a különféle védvonalakat. Másrészt pedig olyan új szolgáltatásokat és funkciókat kell kitalálniuk, amelyek visszahozzák a kevésbé aktív felhasználókat, és újra "szexivé" teszik a Facebookot a fiatalabb generáció számára. Mert akkor ugyebár van kinek hirdetni, jön a bevétel, elégedettek a befektetők, és újra felkúszik a cég tőzsdei értéke. Hogy ebből mi lesz, azt talán még csak Mark Zuckerberg tudja.