Az elmúlt években a jogvédők nem győzték kongatni a vészharangot, hogy előbb-utóbb súlyos problémákat fog szülni a gépi tanuláson és mesterséges intelligencián alapuló deepfake videók fejlődése, hiszen a technológia segítségével gyakorlatilag bárkiről készíthetők lejárató jellegű, visszaélésekre alkalmas anyagok.
Az ilyen tartalmak természetesen illegálisnak számítanak, egy deepfake alkalmazás fejlesztőit viszont még ez sem tántorította vissza attól, hogy hamisított celebpornóval reklámozzák a portékájukat, amibe a Meta is lelkesen besegített nekik.
A hét elején ugyanis több mint kétszáz hirdetés kezdett keringeni a Facebookon és az Instagramon, amelyekben pucérságot ugyan nem tartalmazó, de egyértelműen felnőtt közönségnek szánt videók futottak Emma Watson és Scarlett Johansson arcával. Az alábbi Twitter-poszt meg is örökítette az egyiket:
i got this ad yesterday and wow what the hell pic.twitter.com/smGiR3MfMb
— lauren (@laurenbarton03) March 6, 2023
Az ügyről beszámoló NBC News szerint a Harry Potter sztárja összesen 127 hirdetésben szerepelt, míg Johansson 74 videóban bukkant fel. A hirdetések a FaceMega: Deepfake Face nevű kínai alkalmazást népszerűsítették, amely heti 8 dollárért különböző videós sablonokon helyezi el tetszőleges emberek fotóról feltöltött arcát. A választható minták között többséget élveznek a "Hot", azaz dögös kategória sablonjai, tehát egyértelmű, hogy az erotikán van a hangsúly.
Az NBC híradását követően a deepfake tartalmakat elvileg tiltó Meta leállította a hirdetési kampányokat, az alkalmazást pedig eltávolították a Google Play Áruházból és az App Store-ból is. Ezzel azonban még messze nincs vége a történetnek, az alkalmazásboltok ugyanis továbbra is roskadoznak az ehhez hasonló arccserélő programoktól, amelyek nemcsak visszaélésekre alkalmasak, de súlyos adatvédelmi aggályokat is felvethetnek, hiszen nehezen ellenőrizhető, hogy a fejlesztők mit is kezdenek a szervereikre feltöltött fotókkal, nem is beszélve a generált videókról.