Jelenleg két vállalat dominálja a polgári repülést, az amerikai Boeing és az európai Airbus, a kulcsfontosságú területeken önellátásra törekvő Kína pedig ennek szeretne véget vetni. Vasárnap egy lépéssel közelebb került ennek a régóta dédelgetett álomnak a megvalósulásához azáltal, hogy egy Kínában gyártott C919-es megtette az első kereskedelmi útját. Az ország vezetése abban bízik, hogy a keskeny törzsű, sugárhajtású gép versenyre kelhet a Boing 737 MAX-szal és az Airbus A320-assal is.
Ennek a reménynek adott hangot a CCTV állami műsorszolgáltató is, kommentárjában úgy fogalmazva, hogy a jövőben az utasok zöme a nagy, hazai gyártású gépeket választhatja majd repüléséhez.
Noha az utasszállítót Kínában tervezték és egy ottani üzemben szerelték össze, az eseményről beszámoló Guardian kiemeli, hogy a felhasznált alkatrészek tekintélyes hányada - a motorokat is beleértve - a tengerentúlról érkezett, azaz a vágyott technológiai függetlenséget még nem sikerült elérni. Mindazonáltal jelentős lépésnek számít, hogy a China Eastern Airlines MU9191-es járata vasárnap reggel a levegőbe emelkedett a sanghaji repülőtér kifutójáról több mint 130 utassal a fedélzetén. A felszállást a CCTV kamerái is megörökítették. Hétfőtől pedig már naponta többször megteszi majd a Sanghaj és Csengtu közötti, picivel több mint háromórás utat.
Az állami tulajdonú Commercial Aricraft Corporation of China (COMAC) eddig mintegy 1200 rendelést vett fel a 164 utas szállítására alkalmas C919-esre, de eltart majd egy darabig, mire maradéktalanul képes lesz ennek eleget tenni, mivel a vállalat a következő öt évben a termelési kapacitás tervezett bővítését követően is legfeljebb 150 gépet tud majd évente leszállítani.
S bár jól hangzik a propagandában a függetlenségre törekvés, Pekingnek valójában esze ágában sincs megszakítani a kapcsolatot a külföldi repülőgépgyártókkal, amelyektől - ahogy említettük - már csak az alkatrészek miatt is erősen függ. Az Airbus például márciusban jelentette be, hogy meg kívánja duplázni a termelési kapacitását Kínában.