Ilyen bizony nem történt még az elmúlt közel tíz évben: a Netflix legújabb, tegnap esti pénzügyi gyorsjelentése alapján a világ legnépszerűbb streamingszolgáltatója nem növekedést, hanem épp előfizetőinek csökkenését könyvelhette el. A most lezárt negyedévre kétmilliós növekedést vetítettek előre, ezzel szemben azonban a kegyetlen valóság az lett, hogy összességében 200 ezerrel csökkent az előfizetők száma.
Ahogy azt sejteni lehetett, a bejelentésre azonnal reagált a tőzsde is, 20%-ot estek a Netflix részvényei, amik egyébként sem álltak jól, a The Wall Street Journal külön kiemelte, hogy idén összesen már több mint 40%-ot zuhantak.
Az előfizetőszám csökkenéséhez nyilván hozzájárult az is, hogy elveszítettek 700 ezer fiókot, mikor Ukrajna megtámadása miatt kivonultak Oroszországból, de így is bőven az előzetes várakozások alatt teljesített a platform. A Netflix vezérigazgatója, Reed Hastings éppen ezért komoly változtatásokat tervez.
Egyrészt tényleg meg fogják lépni azt, amit korábban már belengettek: le fogják korlátozni a jelszavak megosztását. A Netflix becslése szerint ugyanis nagyjából 100 millió néző teljesen ingyenesen használja a rendszert, mivel valaki megosztja velük a saját profilját. Egy profilhoz ugyebár négy különálló fiók tartozhat, a gyakorlatban tehát nincs akadálya annak, hogy négyen "együtt" fizessenek elő a szolgáltatásra, majd az előfizetői díjat szétdobják egymás között. Hastings szerint nagyjából egy esztendő múlva már az egész világon éles lesz egy új rendszer, ami korlátozza a jelszavak megosztását. Ennek pontos részletei egyelőre nem ismertek. Felmerült továbbá egy olyan opció is, hogy esetleg nem szűntetnék meg teljesen a jelszavak megosztását, viszont külön díjat számolnának fel érte.
A fentiekre nagyjából számítani lehetett, Hastings azonban egy sokkal nagyobb jelentést is tartogatott: érkezni fog egy új Netflix előfizetői csomag, meg olcsóbb lesz a korábbi ajánlatoknál, viszont reklámok is lesznek benne. A cég évekig ellenezte a reklámok bevezetését, a vezérigazgató szerint azonban most már "nyitottak rá". Hastings egészen pontosan úgy fogalmazott, bár alapvetően ellenzi a reklámokat, úgy érzi, van értelme annak, hogy az alacsonyabb ár érdekében alternatívát tudjanak kínálni a nézőknek.
Korábban egyébként többször is felmerült már a reklámok érkezése a Netflixre, ezekben az esetekben Hastings mindig azonnal tagadta a dolgot.