Mivel a gyártók jelentős része csupán felső kategóriás modelljeit hirdeti gőzerővel, az alacsonyabb ligába már valamivel nehezebben nyerhetnek betekintést vásárlás előtt a felhasználók. Ha pedig kifejezetten a kamerás képességekre kíváncsiak, akkor többnyire azt tapasztalják, hogy a specifikációs lista nem elég informatív. A tapasztalat azt mutatja, hogy a prémium szegmens fotós és videós fejlesztései idővel átszivárognak a megfizethetőbb készülékekbe is, így már az sem zárható ki, hogy egy aktuális középkategóriás mobil a fotózás terén felvegye a versenyt egy mindössze pár éves csúcstelefonnal.
Az iménti állítás igazságtartamáról magunk is meg szerettünk volna győződni, ezért egy részletes összehasonlítással készültünk, amelyben három kategória egy-egy telefonján keresztül nyújtunk betekintést a szenzorok mögé. Eközben persze azt is kiderítjük, hogy kép- és filmrögzítésben melyek azok a területek - már ha léteznek ilyenek -, amelyeken tényleg eséllyel szállnak ringbe az alacsonyabb régióban tanyázó versenyzők is. Mivel a kategóriák közötti képességáramlás egy-egy márkán belül követhető nyomon a leglátványosabban, úgy döntöttünk, hogy egy bizonyos cég három kategóriában kínált modelljeit vetjük össze, mert így látható, hogy mi az, amit az adott gyártó már az olcsóbb készülékeibe is beépített, illetve mi marad a topliga kiváltsága. Ennek megfelelően a felső polcot nem meglepő módon 2021 aktuális fotós csodája a Samsung Galaxy S21 Ultra képviselte, az egy szinttel alatta elhelyezkedő régióból a Samsung Galaxy A72 érkezett hozzánk, a leginkább baráti árcédulával felszerelt modellek bajnoka pedig a Samsung Galaxy A22 volt.
Tesztünk során több lényeges kategóriában is izgalmas eredményeket kaptunk, és bár a két olcsóbb készülék nyilvánvalóan hátrányból indult, több alkalommal is képesek voltak kellemes meglepetést okozni, pedig nem kell értük egy használt autó árát letennünk az asztalra.
Szenzorok
Az első és legfontosabb feladat az volt, hogy alaposan utánajárjunk, milyen kameramodulok kaptak szerepet az egyes mobilok hátlapján. A képalkotók számáról rögtön első pillantásra meggyőződhetsz, de a felszínes vizsgálat önmagában nem sokat ér. Ha minden kérdésedre nem is ad választ, azért a specifikációs lista alapján a rekeszértékekről, a megapixelszámokról és a kiegészítő komponensekről többet megtudhatsz. Ezek ismeretében már hozzávetőleges képet kaphatsz arról, hogy mire is számíthatsz a fotós applikáció indítását követően.
A viszonyítási alap
A csúcsligás Samsung Galaxy S21 Ultra összesen négy hátlapi képalkotóval büszkélkedhet, amelyek között a jelenlegi mobilpiac kameratechnológiai vívmányainak színe-java megtalálható. A fő kamera 108 megapixeles maximális felbontás elérésére képes, ráadásul lézeres autofókusz és optikai képstabilizátor is segíti munkáját. Helyet kapott továbbá két telefotós lencse is a kameraszigeten, ezek legfeljebb 10 megapixeles felvételek készítésére alkalmasak, a periszkóp segítségével emellett tízszeres optikai közelítés érhető el, míg társa háromszoros veszteségmentes zoomot kínál. Az utolsó komponens egy 12 megapixeles kamera nagy látószöggel, amelynek maximuma 120 fok.
+ csúcsligás fotós és videós képességek, nagyszerű segédoptikák, lézeres autófókusz, 108 MP főszenzor
- méretes kamerasziget
Középen lavírozva
Második modellünk hátlapján szintén nagy a tumultus, mivel ennek kameraszigetén is négy optikának szorítottak helyet a mérnökök. Mindezt úgy, hogy nem türemkedik ki annyira, mint a jóval drágább nagy testvéré. Az is jó hír, hogy a kameraegyüttes egyetlen komponensét sem azért erőltették rá a mobilra, hogy a mennyiségi kvótát teljesítsék, ugyanis mindegyik képes rendeltetésének megfelelően ellátni funkcióját. Mindazonáltal a képrögzítés elsődleges eszköze egyértelműen a telefon fő képalkotója, ezzel 64 megapixeles fotókat lőhetünk, és még az optikai képstabilizálás előnyeit is kihasználhatjuk. Mellette egy zoomkamera foglal helyet, ezzel a 8 megapixeles képeket készítő telefotós kamerával háromszoros, veszteségmentes közelítést alkalmazva jelenítheted meg a nézőképet a kameraalkalmazásban. Ha mindez nem lenne elég, akkor még egy 12 megapixeles, nagy látószögű lencsét is munkára foghatsz a kameraszigeten, amely 123 fokos látószögben képes rögzíteni az eseményeket. Végezetül az 5 megapixeles makrólencse is ott csücsül a többi optika társaságában, de négy kamerád közül valószínűleg ezt fogod a legritkábban bevetni.
+ nagy felbontású főmodul, zoomkamera, optikai képstabilizátor
- hiányzó extra hardveres kiegészítők
Ellentmondásos érzések
A belépőkategóriás Samsung Galaxy A22 számára szintén quadkamerás megoldást választott a dél-koreai gyártó, ám komoly megszorításokat vezetett be az ár alacsonyan tartásához, és az sem okozott meglepetést, hogy az extra képalkotók némelyike feleslegesnek bizonyult, mint ahogy az a kategóriára jellemző. A fő modul - amelynek a legtöbb elismerés jár - 48 megapixelen, optikai képstabilizálással megtámogatva készíti a felvételeket, mellette pedig egy hasznos, 8 megapixeles, nagy látószögű szenzor teszi a dolgát. Sajnos a másik két komponensről már nem nyilatkozhatunk ilyen pozitívan, a 2 megapixeles makrólencse és a hasonló képpontszámmal dolgozó, mélységélességet kínáló kamera képességeire ugyanis csak különösen specifikus esetekben lehet szükség, akkor pedig egészen egyszerűen cserben hagynak.
+ a fő és nagy látószögű kamerák egészen jók
- felesleges extra szenzorok
Nappali fotók
Az első képek elkészítése során normál körülmények között eresztettük egymásnak a három készüléket. Várakozásainknak megfelelően nem is okoztak csalódást, az alapbeállítások megbolygatása nélkül mindhárom telefon elfogadhatóan teljesített. Olyannyira, hogy a mobilos nézőképeket elnézve komolyabb különbséget nem is lehetett felfedezni az ideális fényviszonyok mellett rögzített HDR-felvételeken (nyilván nagyobb monitoron már azért látszott némi eltérés), vagyis ha tényleg minden klappol, akkor bizony még a belépőkategória is megközelíti a topliga szintjét, hála az ügyes képfeldolgozásnak.
Ellenfényben fotózva is meglepően minőségi alkotások születtek, az A72 még a lencse becsillanást is ki tudta küszöbölni, szinte pontosan úgy, mint a csúcsmodell.
Az A22-vel készült felvételeket nagyítással megvizsgálva azonban már kiütközött, hogy a képfeldolgozó algoritmus nem végez olyan alapos munkát, de mindössze minimális pixelesedésről van szó, ami nem is túlzottan zavaró. Nagy látószögre váltva már feltűnőbb a különbség, ekkor ugyanis az A22 képei a szélek felé némileg összemosottá válnak, festményszerűek. Igazából még színhűnek sem nevezhetjük ezeket a felvételeket. Az A72 ellenben továbbra is nagyjából képes volt tartani a lépést nagy testvérével, egyedül talán a képek élessége árulkodott valamelyest arról, hogy az S21 Ultra már egy magasabb kategóriát képvisel.
A72
+ szinte hibátlan nappali képek, a lencsecsillanás is a csúcsligát idézi, remek HDR
- apróbb hibák a képélességbenA22
+ meglepően minőségi felvételek, ideális esetben minimális zaj
- nagy látószög használatakor festményszerű elmosás
Éjszakai fotók
A kamerafókuszú mobiloknak rendszerint az est leszállta okozza a legkomolyabb problémát, és a két, alacsonyabb kategóriás versenyzőnknek emellett balszerencséjükre olyan csúcsragadozóval kell felvenniük a versenyt, amely bizony éjjel is tökéletesen lát. Természetesen a feltörekvő titánok nem adták könnyen magukat, a beépített éjszakai mód segítségével keményen küzdöttek. A fő kameramodullal, kézből fotózva mindhárom telefon ügyesen vette a sötétség akadályát, még az A22 is felülmúlta önmagát, ami a képek minőségét illeti. De itt azért már valamivel jobban kellett ügyelni a pár másodperces mozdulatlanságra, ezért éjszaka inkább állvány javasolt. A fényforrások megjelenítése már nagyobb kihívást okozott a legolcsóbb telefonnak, de az A72 ezt a feladatot is gond nélkül abszolválta: kellemesen letompított lámpafények fogadtak a felvételek megtekintése során. Kifogást talán azzal kapcsolatban fogalmazhatunk meg, hogy az elkészült képek kissé fakóvá váltak a rögzítés során. A nagy látószögű képalkotó bevetése már komolyabb gondokat szült, bár mivel az éjszakai nagy látószög az S21 Ultrának sem erőssége, gyanítottuk, hogy a gyengébb szenzorokkal szerelt versenyzők sem fognak brillírozni. Ez is történt: csúnyán kiégő fényforrások, fakó, torz színek és erősen elmosott részletek jellemezték ezeket a képeket, akármelyik modellt is tettük próbára. Az A72 ugyan egy fokkal vállalhatóbb fotókat készített, de azok sem igazán váltak a becsületére.
A72
+ remek éjszakai (hosszú záridős) fotómód, fényforrások megfelelő kezelése
- nagy látószögű kamerája szemcsés, fakó képek
A22
+ állványról egészen remekül használható éjszakai mód
- elmosott végeredmény, kiégő fényforrások
A cikk folytatódik, lapozz tovább!