Zoom
Nem voltunk túlzottan kegyetlenek a készülékekkel, elvégre nem akartuk százszoros képkivágásaik pixelkupacát összevetni az S21 Ultra holdfotózásra is alkalmas hátlapi csodájával, de azért ahol csak lehetett, azt is ellenőriztük, hogy az adott körülményekhez képest mennyire érdemes erőltetnünk a közelítés lehetőségét. Erősebb lévén az A72-t bátrabban mertük megizzasztani, mert a digitális mellett opcióként háromszoros optikai zoommal is bír. Ennek tapasztalataink szerint nappali körülmények között jó hasznát is veheted, az elkészített képek minősége ugyanis nem sokban marad el a csúcsmodellel lőtt felvételek látványvilágától. Ha átváltunk a tízszeres digitális közelítésre, akkor már érezni a pixelesedést, de a normál körülmények között rögzített felvételek még így is megütik a vállalható szintet.
Éjszaka már nem volt ilyen kellemes a helyzet: kézből borzalmas felvételek születtek, ezért érdemes fontolóra venni az állvány és a távkioldó beszerzését, vagy egyszerűen csak közelebb sétálni ahhoz, amit meg kívánunk örökíteni.
Mivel az A22 nem rendelkezik közelítésre kiképzett kamerával, kizárólag digitális képességeinek tesztelésére volt lehetőségünk. Emiatt már verőfényes napsütésben sem volt túl acélos a végeredmény (nem véletlenül húzta meg tízszeres zoomban a határt a gyártó), kedvezőtlenebb fényviszonyok között pedig még az A72 fotóinak gyenge minőségét sem sikerült megközelíteni, nemhogy utolérni. Így készült műveinkben legfeljebb a pixelart szerelmesei találhatják meg a szépséget.
A72
+ nappal tökéletes zoom, megfelelő fény mellett a digitális közelítés is használható
- éjszaka szinte használhatatlan ez a funkció (szemcsésedés, kiégés stb.)
A22
+ napsütésben csak minimális hibákat eredményez a közelítés
- kizárólag digitális zoom, gyenge felvétel, azonnali szemcsésedés
Videós képességek
Mivel a Samsung csúcskészüléke lenyűgöző specifikációkat kínál 8K-s rögzítési lehetőségekkel, az összehasonlítás alapjául egy kicsit visszavettünk a minőségből, és megnéztük, hogy hasonló beállítások mellett mit sajtolhatunk ki a házon belüli vetélytársakból. Először 4K 30 fps-re kellett lehúzni a felbontást és a képfrissítés rátát, mert ezen a terepen már az A72 is bevethető volt. Szikrázó napsütésben a képminőségre egyáltalán nem is lehetett panasz, sőt a videókat egymás mellé téve meglehetősen nehezen tudtunk megállapítani, hogy melyik telefonnal rögzítettük az egyik és melyikkel a másik mozgóképet. A hangminőség azonban árulkodó, az olcsóbb modell ugyanis a közelébe sem ért az S21 Ultra fülsimogató hangzásvilágának. Hogy az A22-t is versenybe hozzuk, alacsonyabb felbontásra váltottunk, bár tény, hogy a full HD még mindig megfelelően kiszolgálja a legtöbb háztartás nagy képernyős igényeit is. A 30 fps-es korlát beállításánál azért már éreztük, hogy tiltakozásként felsír a kezünkben az ennél sokkal többre hivatott S21 Ultra. A lényeg azonban, hogy a képminőséget A72-vel összevetve is láthattuk, hogy nincs minden rendben: még a legideálisabb körülmények között sem kaptunk tűéles felvételeket, bár a hangzás nagyjából hasonló volt, mint amit a középső szegmens kínált. Újabb fekete pont az A22 igazolványába, hogy felvétel közben nem teszi lehetővé a váltást a nagy látószögű és a normál kamera között; szerencsére az A72 nem küzd ilyen oktalan limitációval.
A72
+ főmodullal remek minőség, akár 4K-s felvétel lehetősége, profi videóopció
- gyenge hangminőség, hiányzó szuperstabilizálás
A22
+ HEVC-tömörítés
- nincs lehetőség a kamerák közötti váltásra, gyenge képminőség és hang
Előlapi kamera
Ha fotózásra kerül a sor, akkor a legtöbb gyártó gondosan mérlegeli, hogy milyen komponensekből építi majd fel a hátlapon pihenő kamera-összeállítást, a mobilfrontjára azonban már kevesebb figyelem összpontosul. Az alacsonyabb kategóriában pontosan azért lehetnek sikeresek a korrekt szelfimodulokat kínáló készülékek, mert elég egy közepesen jó komponenst a megfelelő szoftveres kiegészítőkkel felturbózniuk, hogy életképes végeredmény várja a felhasználókat.
Éppen ezért fordulhatott elő az, hogy tesztünk résztvevői között a legkisebb különbség a frontkamerás felvételek minőségében mutatkozott meg, mert bár némileg csökkent a megapixelszám, ahogy haladtunk az egyre olcsóbb készülékek irányába, az A22-vel készült szelfik is használhatónak bizonyultak.
Ami az éjszakai felvételeket illeti, a tesztkészülékek mindegyike jól vizsgázott, még a legszerényebb képességűnek sem volt oka szégyenkezni. Megjegyzendő, hogy az A72 úgy fotós, mint videós fronton is versenyre tudott kelni az S21 Ultrával (igaz, végül alulmaradt vele szemben), de mindössze a hangminőségben vert tényleg köröket a csúcsmodell középkategóriás testvérére. Magyarán, ha hajlandó vagy kisebb kompromisszumokat kötni okostelefon vásárlásakor, afelől nyugodt lehetsz, hogy az előlapi kamerával semmiképp sem fogsz mellélőni. Ahhoz, hogy a Facebookra vagy az Instagramra gyárts tartalmat, egyáltalán nem muszáj méregdrága prémium készüléket választanod.
A72
+ 4K-s videó az előlapon is, közösségi médiás felületekre tökéletes
- közepes videós hangminőség, szemcsés éjszakai felvétel
A22
+ meglepően jó éjszakai portrék, megfelelő felbontás
- videózásban nem lesz a legjobb barátod
Extra funkciók
Szoftverek és hardver tekintetében is a legtöbbet nyújtja az S21 Ultra, tehát a kérdés már csak az volt, hogy az árban és tudásban is alatta elhelyezkedő modellek mit is örököltek meg ezekből a funkciókból. Nos, a középső kategóriába bizony meglepően sok szoftveres extra átszivárgott. A fotós módok közül szinte minden elérhető, amivel a nagy testvér is rendelkezik: van itt AR-rajzolás, dedikált éjszakai mód, különálló portré és szuperlassítás is. Szóval a leglényegesebb dolgokat nem kell nélkülöznöd, ha a középligát választod. Egyedül talán az erőforrás-igényes rendezői mód hiányozhat, minden más megtalálható valamilyen formában. Az A22 szoftveres felépítése is egészen hasonló, ám már jóval kurtább a kameraszoftver "Több" menüpontja alatt felsorolt funkciók listája. Kiemelten fontos, hogy a dedikált éjszakai mód ezen a készüléken is elérhető, és e mellé azért egy-két további fotósopció is befért. A beállítások között megtalálod a HEIF-képtömörítést és a HEVC-s videótömörítést, valamint az intelligens jelenetoptimalizálást sem kell nélkülöznöd. Hiába professzionális azonban mindhárom telefon kameramódja, a RAW-mentés lehetőségét egyik olcsóbb Galaxy mobil sem tűzte zászlajára, ezért ha nyers adatokkal dolgoznál, akkor tesztünk szereplői közül csakis az Ultra jöhet számításba.
A72
+ szinte minden szoftveres funkció elérhető, ami az S21 Ultránál, ügyes jelenetfelismerés
- nincs RAW-mentési lehetőség
A22
+ dedikált kamerás módok, fejlett kép- és videótömörítés
- kevés az elérhető fotósmód, nincs RAW-mentési lehetőség
Ha szívesen olvasnál további érdekes és hasznos cikkeket, akkor szerezd be a 2021/07-es PC World magazint, amely mellé ajándékba jár néhány remek szoftver és egy PC-s játék is.