A manapság megvásárolható okostelefonokról elmondható, hogy átlagosan két évet bírnak többé-kevésbé problémamentes működés mellett. Ettől persze lehet eltérés mindkét irányba, hiszen az iPhone-ok állítólag addig használhatók üzembiztosan, amíg a fizikai alkatrészek ezt lehetővé teszik, és egy olcsó, régi, alsó-közép kategóriás készülék esetében akár két évnél hamarabb is felléphetnek szoftveres problémák.
A MediaMarkt és az Opinio most egy közös felmérésében vizsgálta meg a magyarok telefonvásárlási szokásait, külön figyelmet fordítva arra, hogy milyen időközönként és mennyit vagyunk hajlandóak áldozni egy új készülékre. Ebből többek között az is kiderült a legfontosabb szempontjaink a vásárlásnál a jó kamera és a megbízható márka, amit a minőség zálogának tekintünk.
A múlt hónap során végzett reprezentatív kutatás azt is megmutatja, hogy a többség nem tekint státusszimbólumként a telefonra, hiszen a megkérdezettek 60 százaléka csak meghibásodás esetén néz új készülék után, és 12 százalékuk mindezt csak a hűségidő lejárta után lépi meg.
A résztvevők viszonylag kisebb csoportját (9 százalék) alkotják azok, aki még az elévülés előtt vesznek újat, és mindössze 4 százalékuk teszi ezt csak azért, hogy a legújabb technológia birtokában legyen. Megfigyelhető eltérés van iskolai végzettség tekintetében. Általában elmondható, hogy az alacsonyabb végzettségűek körében fontosabb ez a tényező. A 8 osztályt végzettek 27, míg a szakmunkások 25 százaléka tartja a készülék állapotától függetlenül fontosnak azt, hogy 1-2 évente új telefont szerezzen be, a a diplomások körében ez csupán 11 százalékra jellemző.
A felmérés arra jutott, hogy a magyarok nem szeretnek túl nagy összeget kiadni új készülékre. A válaszadók kétharmada legfeljebb 200 ezer forintot hajlandó költeni új mobilra, 42 százalékuk pedig 100 ezer forintnál húzza meg a határt. A nők és az idősek költik a legkevesebbet ebből a szempontból, míg a férfiak és a fiatalok nagyobb részben részesítik előnybe a drágább, jobb minőségű készülékeket. A megkérdezettek mindössze 7 százaléka hajlandó akár 400 ezer forintot is fizetni egy új telefonért, és ennél is többet csupán 4 százalékuk.
A felmérésben résztvevők túlnyomó többsége nem sokat ad a dizájnra, ezt csak 17 százalékuk tartja fontosnak, zömük nem meglepő módon, a tizenévesek közül kerül ki. A vásárlók 38 százalékának fontos szempont a vásárlásnál a kamera minősége, és ugyanennyien jelölték meg a megbízható márkához való ragaszkodást.
Érdekes eredmény továbbá, hogy a válaszadók 48 százaléka nem szeret tartozni, így azonnal kifizeti a teljes vételárat, részletfizetést valamivel kevesebben kérnek (45 százalék). A fennmaradók nem maguk veszik a készüléküket, vagy az előzőt beszámíttatják. 51 százaléknyian a szolgáltatók ajánlatából választanak új telefont, 17 százalékuk műszaki áruházakban, míg 16 százalék online felületeken vásárol telefont.
A telefon vásárlásával párhuzamosan 84 százaléknyian vesznek az új készülékhez megfelelő tokot, és 72 százalékuk védőfóliát is. A telefon biztosítása nem túl elterjedt hazánkban. A vásárlók 9 százaléka köt csak ilyet rendszeresen, és alig több, mint egyharmaduk eseti jelleggel. 44 százalékuknak ez soha meg sem fordult a fejében.