A Teslák továbbra is béta fázisban lévő teljes önvezető üzemmódja (FSD - Full Self Driving) legutóbb néhány napja került a hírekbe, mikor a vezérigazgató Elon Musk bejelentette, hogy 2000 dollárral drágul a funkció, később pedig további áremelés várható, ahogy közeledik a szoftver kész verziójának kiadása.
A kritikusok szerint viszont az FSD még nagyon messze jár ettől, egy nemrég megjelent hirdetés pedig egyenesen életveszélyesként állítja be az élesben tesztelt funkciót.
A The New York Times hasábjain lehozott, egész oldalas reklám arra szólítja fel az embereket, hogy ne legyenek törésteszt-bábuk a Tesla kísérletében. Az üzenetet egy kép hivatott hangsúlyozni, melyen egy Model Y éppen elgázolni készül két önfeledten sétálgató bábut.
A hirdetést egy nemrég alapított kaliforniai szervezet, a The Dawn Project szponzorálta. Ennek célja a biztonsági kockázatot jelentő, külföldi támadások számára is vonzó szoftverek betiltása az olyan kulcsfontosságú területeken, mint a közlekedés, az egészségügy, a kommunikáció vagy az energiahálózat.
A The Dawn Project 7 órányi YouTube-videót elemezve arra jutott, hogy a Tesla önvezető szoftvere 8 percenként vét kritikus hibát, a szervezet ezért szeretné elérni, hogy tiltsák ki az utakról, amíg ezt az arányt nem sikerül ezerszeresen csökkenteni. A hirdetés csak néhány nappal azt követően jelent meg, hogy az illetékes kaliforniai minisztérium közölte, hogy felülvizsgálja korábbi véleményét az FSD-ről. Az állam jelenlegi álláspontja szerint a szoftver nem esik az önvezető járműveket érintő szigorú szabályozás alá, mivel továbbra is igényli a sofőr közreműködését.
Az FSD-ellenes reklámot megjelentető szervezet most 10 ezer dollárt adna annak, aki mond egy olyan Fortune 500-as (az USA 500 legnagyobb árbevételt elérő vállalata) céget, melynek bármelyik terméke 8 percenként hibát produkál. Az üzenet kétségkívül erős, ám a szám mögött álló módszertannal (a kutatás anyaga itt olvasható) már vannak gondok, hiszen néhány órányi YouTube-videó alapján még nem lehet pontos következtetést levonni.
Cikkünk írásáig Elon Musk csak közvetetten reagált a hirdetésre: egy Twitter-poszthoz hozzászólva helyeselt, ami arról ír, hogy az FSD tesztje során eddig egyetlen ahhoz köthető balesetet vagy sérülést sem regisztráltak, miközben az utakon 20 ezer haláleset történt.
Az online fórumokon ugyanakkor valóban lehet olyan felhasználói véleményeket olvasni, hogy a szoftver még nem érett meg a nyilvános kiadásra, ami felveti a kérdést, hogy biztonságos-e a közutakon tesztelni. Másrészt viszont a The Dawn Project kapcsán a TechCrunch rámutatott, hogy a szervezetet az a Dan O'Dowd vezeti, aki egyben a BMW iX biztonsági szoftvereit beszállító Green Hills Software vezérigazgatója is, tehát személyesen is érdekelt a konkurencia sikerében.