Több mint 20 évvel az internetes közösségi platformok berobbanása után nem igazán képezi vita tárgyát, hogy habár ezek a szolgáltatások számos szempontból lehetnek hasznosak, jelentős negatívumokkal is jár a használatuk a depresszió kialakulásától a szociális életünk elhanyagolásán át a dezinformációs kampányoknak való kitettségig, amelyek hatásai annál rosszabbak, minél több időt töltünk el posztok görgetésével.
Épp ezért nem feltétlenül üdvözlendő eredmény, hogy egy friss kimutatás szerint Magyarország éllovasnak számít a közösségi média használatában.
A statisztika forrása az Európai Bizottsághoz tartozó Eurostat, amely legújabb jelentésében egészen régiós szintig bontva számolt be róla, hogy az Európai Unió lakossága hol milyen arányban aktív felhasználója a közösségi médiának. A szervezet ehhez olyan műveleteket vett figyelembe, mint például a profilok létrehozása vagy üzenetek posztolása a Facebookon, a TikTokon, a Snapchaten és a hasonszőrű platformokon.
Ezek alapján pedig Magyarországon az emberek 81%-a sorolható ebbe a kategóriába, így pedig dobogósnak számítunk, mivel nálunk csak a dánok (91%) és a ciprusiak (83%) kattantak rá nagyobb arányban az online közösségi szolgáltatásokra az EU-ban. Ha a régiós bontást nézzük, az élen a hat dán régió végzett 89 és 93% közötti eredményekkel, mögöttük viszont már Budapest (86%), Közép-Magyarország (85%) és külön Pest (84%) szerepel a sorban.
Érdemes még megemlíteni Norvégiát, ami az Európai Uniónak ugyan nem tagja, de egyébként jóval az 59%-on álló EU-s átlag feletti, 89%-os aktív felhasználói arányt mutat, amit figyelembe véve a magyarok csak a negyedikek lennének a toplistán.
A hazai lakosság közösségimédia-függése közép-európai összevetésben is feltűnő, mivel az osztrákoknál 60-65% közötti, a szlovákoknál csupán 57%-os, a horvátoknál és szlovénoknál pedig 62-63% körüli az aktív felhasználók aránya. A piros-fehér-zöld tempót csak a románok próbálják tartani, de nekik sem igazán sikerül a 72-79% között maradó régiós értékeikkel.
Ami pedig az ellenpólust illeti, a legkevésbé Németország és Franciaország látogatja a közösségi oldalakat, ahol 40% alatt maradt az aktív felhasználók aránya, a németek esetében különösen az egykori NDK területén elhelyezkedő régiókban mutatva alacsony értékeket.