Az idei harmadik negyedév során a gyártók kevesebb okostelefont tudtak eladni, mint egy évvel korábban. Az elmúlt négy negyedév során újra és újra ilyen bevezetővel adott ki jelentést az IDC és a Strategy Analytics elemzőcég.
A két jelentés más módszereket alkalmaz, a számok sem ugyanazok. A trend viszont igen. A Strategy Analytics egészen odáig megy, hogy recessziót emleget. Vannak persze biztató pontok is, az IDC szerint jövőre pedig újra növekedésnek indulhat a piac.
Most viszont visszaesést tapasztal a szektor, a legnagyobbat a Samsung és az Oppo (13,4 és 2,1 százalékos visszaesés mutatkozott az eladásokban, az IDC szerint). Az Apple 0,5 százalékkal tudott javítani, a Xiaomi és a Huawei azonban szárnyalnak, 21,2 és 32,9 százalékos növekedéssel. A "továbbiak" kategória jelentős mértékben, 20-24 százalékkal rontott, elemzőtől függően.
Mi a helyzet a növekedéssel? Eleinte könnyű volt elérni, hiszen nem volt mindenkinek okostelefonja. A piac mostanra felnőtt, egyre kevesebb az olyan ember, akinek nem volt még okostelefonja, és akar egyet. A gyártóknak tehát a meglévő felhasználókat kell meggyőzniük arról, hogy váltaniuk kell. Mivel a hardverek kellően jók a csúcskategóriában, ezért 1-2 év után általában felesleges lenne váltani. Persze a szoftverfrissítések kérdése bezavar, és emiatt aztán nem feltétlen jó ötlet 2-3 évnél tovább megtartani egy modellt. A gyártók mindenesetre igyekeznek keret nélküli kijelzőkkel, egyre több kamerával és furcsa dizájnbeli húzásokkal elérni, hogy az eddigi készülékek elavultnak tűnjenek és érződjenek.
Bár ezek az ötletek az 1000 eurós csúcskészülékek korában nem mindenkit győznek meg, okostelefont akkor is gyakrabban cserélünk, mint asztali PC-t vagy laptopot: valószínűleg nagyobb igénybevételnek tesszük ki ezeket, és többször is ejtjük el. Az akkumulátort sem igazán egyszerű manapság kicserélni, a szoftver pedig elavul. Vagyis ha a becsült 2,5 milliárd okostelefon-használó nem adja fel a készülékét örökre, akkor a következő években igenis lesz kereslet, ha hullámzó trendben is.