Ez az utolsó, és különben is meg tudom úgy fújni a szondát, hogy ne legyen baj - ehhez hasonló válogatott magyarázatokat tudnak kitalálni azok az autóstársaink, akik meg vannak győződve róla, hogy egy-két pohár szeszesital elfogyasztása után még magabiztosan hazavezetnek, pedig az alkohol központi idegrendszerre gyakorolt hatását mindenki ismeri. A lassuló reakcióidő, a figyelem és a koncentráció csökkenése mindenkinél jelentkezhet már csak egy sör után is, és hiába érezzük úgy, hogy tudnánk még vezetni, valójában nem lesznek meg a biztonságos vezetéshez szükséges feltételek.
Bár nyolc ezrelékes véralkohol szint hazánkban már elegendő ahhoz, hogy egy évre vagy akár véglegesen is elvegyék az ember jogosítványát, a közutakon elcsípett ittas vezetők nagyságrendje még mindig azt mutatja, hogy ez önmagában még nem elég visszatartó erő.
Az amerikai közlekedés biztonsági hatóság, az NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) 2021-ben azt a megbízást kapta, hogy dolgozzon ki egy úgynevezett passzív technológiás eljárást, amivel elejét tudja venni az ittas vezetések miatt történő évi 10 000 halálesetnek. A technológiának a lényege az lenne, hogy megakadályozza a sofőrt az autó beindításában, ha érzékeli rajta az alkoholos befolyásoltságot.
A hatóságnak 2024 novemberéig kell kidolgozni a biztonsági szabványt, ha maga a technológiai háttér adott hozzá. Sok dolgot tesztelnek a szabályozással kapcsolatban: Érintés- és légzésalapú szenzorok segítségével, illetve a szemmozgásokból állapítanák meg az ittasság tényét, ami ha beigazolódik, a jármű leszabályozná a működését, megakadályozva ezzel a törvénysértést. Persze az NHTSA előbb megbizonyosodna a módszer megbízhatóságáról, mielőtt kötelezően előírja a használatát. Ezt követően három évet kapnának a gyártók a kivitelezésre. Nincs könnyű dolga a fejlesztőknek, hiszen elenyésző hibaszázalék is okozhat kellemetlenséget vagy akár nagyobb problémát is, ha valakinek például a kórházba kell sietnie.