Mostanság nincs valami jó szériája a Teslának, az elmúlt időszakban legalábbis mintha a szokásosnál is több negatív hír látna napvilágot az Elon Musk által alapított elektromos autógyártóról. Nemrég az Euro NCAP törésteszten való csalással vádolták meg a céget, előtte pedig néhány norvég vásárló kezdett éhségsztrájkba a járművek hibái miatt.
Most éppen a Teslák önvezető funkciója került reflektorfénybe, ám ezúttal nem azért, mert állítólag elüti a gyerekeket, hanem a be nem váltott ígéretek miatt.
Egy elégedetlen vásárló, Briggs Matsko ugyanis San Franciscóban keresetet nyújtott be a Tesla ellen, amiért a cég szerinte félrevezette az önvezető képességek jövőjét illetően. A felperes 2018-ban 5000 dollárt áldozott az "Enhanced Autopilot" nevű extra szoftverre, amit a Muskék akkoriban a teljes önvezetés (Full Self Driving, FSD) előfutáraként reklámoztak, ám az utóbbi azóta sem érkezett meg, holott manapság már 15 ezer dollárért lehet befizetni rá.
Matsko konkrétan azt nehezményezi, hogy a Tesla és Elon Musk kommunikációjából az elmúlt években arra lehetett következtetni, hogy az FSD megjelenése néhány hónapra, vagy legfeljebb 1-2 évre van, de ez sosem következett be. A kereset ennek bizonyítására többek közt megemlíti, hogy Musk 2018-ra már egy teljesen önvezető országjáró túrát ígért, amiből azóta sem lett semmi, ahogy a szintén beharangozott robottaxi-flottából sem.
"[A Tesla] megtévesztette és félrevezette a fogyasztókat az ADAS [Advanced Driver Assistance System, fejlett vezetéstámogató rendszer] jelenlegi képességeivel kapcsolatban, és azzal, hogy folyamatosan azt állította, hogy a technológia tökéletesítésének küszöbén áll, és végre beváltja a teljesen önvezető autó gyártására vonatkozó ígéretét. A Tesla ismételt ígéretei ellenére, melyek szerint hónapokon vagy egy éven belül teljesen önvezető autóval fog rendelkezni, a gyártó soha nem járt ennek a célnak a közelében."
- áll a keresetben, melynek benyújtója szeretné elérni, hogy a bíróság csoportos perré minősítse át az ügyet. A peranyag kitér a részleges önvezetést biztosító Autopilot rendszer hiányosságaira is, amely a felperes szerint nemcsak a nevében félrevezető, de egyenesen életveszélyes is. Ezt néhány korábbi baleset, köztük a 2018-as, halálos kimenetelű kaliforniai ütközés megemlítésével igyekszik alátámasztani.
Matsko a Tesla által beígért, de soha le nem szállított technológiáért kifizetett pénz visszafizetését, valamint minden elérhető kártérítés (köztük büntető kártérítés) kiszabását kéri, és követeli a gyártó eltiltását a "megtévesztő és félrevezető" marketingtől.