Április 9-én életbe lépett Donald Trump 104 százalékos vámintézkedése a Kínából érkező importtermékekre, ami komoly áremelkedést vetít előre az amerikai techpiacon. Az új tarifarendszer három elemből áll: a már korábban bevezetett 20 százalékos vám, az áprilisban hozzáadott újabb 34 százalék, valamint egy 50 százalékos büntetővám, amelyet Kína válaszlépése váltott ki. Trump ultimátuma egyértelmű volt: ha Kína nem vonja vissza a saját 34 százalékos válaszvámját, akkor jön az extra büntetőteher. Mivel Peking nem hátrált meg, az Egyesült Államok most már összesen 104 százalékos vámmal sújtja a kínai importot.
A vámtarifa különösen érzékenyen érinti az Apple-t, amelynek termékei - iPhone-ok, iPadek, MacBookok és egyéb kiegészítők - nagyrészt kínai gyártósorokon készülnek. A cég ugyan rendelkezik alternatív gyártókapacitásokkal Indiában és más régiókban, ezek egyelőre nem képesek pótolni a kínai volumeneket. Rövid távon az Apple az amerikai raktárkészletekkel időt nyerhet, de ha a vásárlók pánikszerű előrehozott vásárlásokba kezdenek, az ellátás gyorsan szűk keresztmetszetbe kerülhet.
A befektetők már reagáltak: az Apple részvényei a vámok bejelentése után esni kezdtek, és bár enyhe visszapattanás elindult, a piaci bizonytalanság továbbra is erős. A vállalat döntési mozgástere szűkült: vagy csökkenti az egyes készülékeken elérhető profitját, vagy kénytelen lesz árat emelni, amit végső soron a fogyasztók fizetnek meg.
A helyzet hosszú távú megoldása a gyártási láncok átszervezésében rejlik. Trump politikai célja az, hogy az Apple hozza vissza az iPhone-gyártást az Egyesült Államokba. Ez azonban nem csupán logisztikai, hanem gazdasági szempontból is hatalmas kihívás. A gyártósorok újraépítése évekbe telhet, és kérdéses, hogy mindez még Trump második ciklusa alatt megtörténhet-e. Az Apple valószínűleg kivárásra játszik: alkalmazkodik, átszervez, és bízva a politikai és gazdasági környezet későbbi enyhülésében, igyekszik minimalizálni a fogyasztókra háruló terheket.
A tarifák hatása persze nemcsak az Apple-t érinti. Az olyan cégek, mint a Razer, máris reagáltak: az amerikai webshopjukból eltűntek a laptopok, valószínűleg azért, mert az új vámtételek bevezetése előtti napon még elkerülték az extra költségeket. A következő hónapokban hasonló lépések várhatók más gyártók részéről is. A végső következmény pedig az lehet, hogy az amerikai vásárlók drágábban juthatnak hozzá a megszokott eszközökhöz - ha egyáltalán elérhetőek lesznek.