Március 7-én teljes formájában életbe lép az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabálya (DMA), amely több, úgynevezett kapuőrként besorolt technológiai óriásvállalat számára is előírja, hogy a tisztességes piaci verseny jegyében biztosítsanak nagyobb szabadságot az ellenőrzésük alá tartozó platformokon. A változtatás talán az Apple-t érinti a legmélyebben, amely ezzel kénytelen lesz engedélyezni a sideloadingot, vagyis az App Store-ral párhuzamosan elérhető letöltési forrásokat az iOS és iPadOS platformokon. A jelek szerint azonban a cupertinóiak még így sem mondanának le a vásárlások után járó jutalékról.
A The Wall Street Journal ugyanis egy nemrég publikált jelentésben azt írja, hogy az almás cég azoktól a fejlesztőktől is jutalékot szedne, akik nem az App Store-on keresztül értékesítik az alkalmazásaikat és az alkalmazáson belüli vásárlásaikat. Magyarán az Apple hiába ad zöld utat az alternatív appboltoknak, a forgalmazóknak még a sideloadingért is fizetniük kellene.
Habár ez még nem hivatalos információ, a módszer kísértetiesen emlékeztet arra, amit a cupertinóiak nemrég az Egyesült Államokban csináltak. A cég ott az Epic Games ellen folytatott per következtében kényszerült rá, hogy alternatív fizetési csatornákat is engedélyezzen az App Store-ban, ami a fejlesztői várakozásokra rácáfolva végül úgy valósult meg, hogy még ezeken keresztül is jutalékot szed az Apple, csak éppen nem 30, hanem 27%-os mértékben.
Azt a napokban szintén a The Wall Street Journal szellőztette meg, hogy a vállalat csupán az Európai Unióban fogja megtűrni az alternatív alkalmazásboltokat, míg a többi piacon a végsőkig kitart az érintett operációs rendszerek zártsága mellett. A megnyíló piac mindenesetre már a versenytársak érdeklődését is felkeltette, a lap ugyanis úgy tudja, hogy a Meta Facebook-hirdetéseken keresztül letölthető appokat szeretne kínálni, amin Project Neon kódnéven dolgozik a cég.