Az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete, vagyis a GDPR még 2018-ban lépett életbe, az internetezők adatainak átlátható és a felhasználható által kontrollálható kezelésének előírása mellett pedig például arról is rendelkezik, hogy a weboldalaknak beleegyezést kell kérniük a hirdetési célú sütik aktiválására.
Ezért aztán az egész világhálót ellepték a látogatáskor felugró beleegyezési nyilatkozatok, amelyek gyakran szándékosan úgy vannak megtervezve, hogy a lehető legtöbb időt kelljen elszöszölnünk velük, ha valóban vissza akarjuk utasítani a követést. A jelenség finoman szólva is bosszantó, de a jó hír, hogy már az EU is foglalkozik az üggyel.
A német Welt am Sonntagnak nyilatkozva ugyanis Didier Reynders, az Európai Unió jogérvényesülési biztosa azt mondta, hogy tisztában vannak a követési sütikre vonatkozó pop-upok idegesítő jellegével, ezért jelenleg is tárgyalnak a megoldásról. A biztos szerint a weboldalak ugyan továbbra sem aktiválhatják majd beleegyezés nélkül a cookie-kat, ám ezzel nem tehetik "fárasztóvá" a böngészést.
A cookie-fáradtság megszüntetése mellett a bizottság célja hogy a felhasználók megértsék az online hirdetési mechanizmusokat és megalapozott döntéseket hozzanak az adataikkal kapcsolatban. Az egyik javasolt megoldás lehet, hogy a webhelyeknek emlékezniük kellene a látogatók preferenciáira, így csak évente egyszer jelenítenék meg a hozzájárulási űrlapot.
Az interjú alapján ugyanakkor az EU egyelőre nem tervezi kötelezni az internetes oldalakat a felhasználók dolgának megkönnyítésére, ehelyett az a testület célja, hogy a legjelentősebb platformok, például a Meta, Microsoft vagy az Amazon önként vállalják a böngészési élmény gördülékenyebbé tételét, melynek hatására - legalábbis a bizottság reményei szerint - a kisebb szereplők is követhetik a példájukat.