Aki figyelemmel kíséri a népszerű online csalási módszereket, annak nem újdonság, hogy az adathalászok évek óta előszeretettel élnek vissza a Google hirdetési szolgáltatásával. Az eljárás pofonegyszerű: a rossz szándékú aktorok fizetnek a keresőóriásnak egy megtévesztő weboldal népszerűsítéséért, amely így előkelőbb helyen jelenik meg, mint a valódi találatok, simán átverve az óvatlan látogatókat.
Az ősz során az OTP Bank is kiadott egy figyelmeztetést, hogy a netes csalók a pénzintézet weboldalának lemásolásával igyekeztek belépési adatokat lopni, majd decemberben a WhatsApp chatplatform nevével visszaélve játszották el a hirdetéses módszert. Most pedig az AMD-re került a sor.
Elsőként egy Reddit-felhasználó szúrta ki, hogy az "AMD driver" kifejezésre keresve a Google első találata egy fizetett hirdetés, amely a www.amd-graphic-driver.com weboldalt népszerűsíti. Ennek természetesen semmi köze sincs a CPU- és GPU-gyártó igazi honlapjához, amelyről az amd.com/support linken tölthetők le az illesztőprogramok.
Ezt viszont már csak azért is nehéz volt kiszúrni, mert a linken található kamu felület kísértetiesen hasonlított a hivatalos AMD portálra, a tökéletes illúzió érdekében pedig még olyan linkekkel is teleszórták, amelyek az eredeti weboldal különböző részeire vezettek. Az adathalász hirdetést a szerkesztőségi tesztünk során is sikerült előcsalnunk, a cikk publikálásának idejére azonban már eltüntette a Google.
Az újabb eset természetesen felveti a keresőóriás felelősségét, hiszen az algoritmusnak legalább egy ilyen nagy nemzetközi cég esetében illene kiszúrnia, hogy egy hamis weboldal hirdetését fogadja be. Annál is inkább, mert aki dolgozott már a Google Ads hirdetési platformmal, az pontosan tudja, hogy bizonyos kérdésekben kifejezetten szőrszálhasogató tud lenni a rendszer, épp a hasonló csalások elkerülése miatt.
Persze ha biztosra akarunk menni, akkor nem szabad a Google reformjára várni, hanem mindig érdemes átfutni az adott keresési találatot, mielőtt rákattintunk. A fizetett keresési eredmények első pillantásra szinte ugyanúgy festenek, mint az organikus találatnak hívott hagyományos megfelelőik, az ilyen linkek előtt azonban minden esetben ott szerepel a "Hirdetés", vagy az angol nyelvű felületen az "Ad" szó.