Az autókba kifejlesztett automatizált rendszerek már a teljes önvezetés kapuját döngetik, amihez elengedhetetlen feltétel a megbízhatóan működő ütközéselkerülés. Nemrég tartott sajtótájékoztatóján a BKV közölte, hogy már fél éve tesztelnek egy ehhez hasonló rendszert a 41-es villamosvonal két Tatra gyártmányú szerelvényén, az eredmények pedig rendkívül biztatónak tűnnek.
Az autóipari kamera- és radarszenzorokra épülő csúcstechnológiát a Bosch telepítette, s korábban több európai városban, köztük Debrecenben is bizonyított már. Szőke Zoltán, a Bosch automatizált vezetés fejlesztéséért felelős alelnöke elmondta, hogy tapasztalataik szerint az ütközéselkerülő rendszer alkalmazásával 50 százalékkal csökkenthető a villamosok által is érintett balesetek száma.
A szenzorokat minden sínpályára egyedileg kalibrálják. A kamerarendszer figyeli a villamospálya környezetét, felméri a mozgásokat, ezek alapján pedig igyekszik előre jelezni az esetleges vészhelyzeteket. A radarral magát a sínpályát figyelik, így az képes akár 70-80 méter távolságból észlelni a lehetséges akadályokat. Ebben az esetben a rendszer hangjelzéssel jelez a villamosvezetőnek, aki így időben megkezdheti a biztonságos fékezést.
Szőke arra is kitért, hogy a technológia kicsit a magyaroké is, mivel annak kifejlesztésében a Bosch budapesti mérnökei is részt vettek, az érzékelőket és a kamerákat pedig a vállalat hatvani telephelyén gyártják. Ami pedig magát a fővárosi tesztet illeti, a beüzemelési fázisában a rendszerrel felszerelt villamosok több ezer kilométert tettek meg. A két Tatra villamosra szerelt rendszer már az első útján több mint tíz esetben jelzett, az elmúlt három hónap során pedig csaknem ezer jelzést regisztrált. Mindent összevetve a csúcstechnológiás megoldás több mint ötszáz esetben segített a járművezetők figyelmének megerősítésével csökkenteni a kockázatokat a mindennapi közlekedésben
Az ütközéselkerülő rendszer kapcsán Borbás Péter, a BKV villamosüzem-igazgatója elmondta, hogy tavaly 365 balesetben voltak érintettek a közlekedési vállalat villamosai, amiből csak 47 következett be a villamosvezetők hibájából, s csupán 3 alkalommal történt személyi sérülés. Az ütközéselkerüléssel a BKV azonban ezt is szeretné tovább csökkenteni, illetve igyekszik megkönnyíteni a villamosvezetők rendkívül stresszes munkáját is.