A pandémia évei alatt világszerte tömegek dolgoztak otthonról a fertőzésveszélyre való hivatkozással. Az elhúzódó világjárvány sok helyen szinte bebetonozta ezt a munkaformát. A munkáltatók meglátták a dolog spórolási faktorát. Nem kellett elektronikus eszközöket használni az irodában, fűteni-hűteni a helyiségeket, ami értelemszerűen a céget gazdagította. Sok különböző szempontú vitát folytattak már le a home office hatékonyságáról.
Sokan úgy gondolják, hogy aki otthon végzi a munkáját, könnyen terelődik el a figyelme, illetve a kontroll hiánya is a teljesítmény rovására mehet. Ezzel szemben mások úgy vélik, hogy aki otthonról dolgozik, annak a munkaideje szinte sosem ér véget, hiszen bármikor újra leülhet a gép elé folytatni a félbehagyott tennivalót. Továbbá munkahelyi szocializáltság is felmerülhet szempontként, ha valaki csak a videókonfierenciák alkalmával látja kollégáit, az negatívan befolyásolhatja a csapatszellemet és az összetartozás érzését.
Az elmúlt egy évben megelégelve a szerintük okafogyott otthoni munkát, egyre több cég jelentette be, hogy igényt tartana a munkavállalók jelenlétére legalább a teljes munkaidő egy részében. Az Amazon, a Google és az Apple után, legutóbb a Zoom jelentette be alkalmazottainak, hogy legalább is részben fel kell adniuk a távmunkát.
Úgy tűnik a jövőben Mark Zuckerberg is követi a többiek példáját és vezet be korlátozásokat az otthonról végzett munka tekintetében. Az új szabályok szerint minden irodai alkalmazottnak hetente legalább három napot a munkahelyéről kell ledolgoznia. Ez alól kivételt képeznek azok, akiknek eleve távmunka szerződésük vol a nagy lezárástól függetlenül is de, ki tudja még, hogy a cég vezetés nem kap-e vérszemet és kényszeríti őket is az irodába hatékonyság jegyében.
A Meta egyébként már hónapokkal ezelőtt elkezdte a változtatás szándékát kommunikálni irodai alkalmazottaival. Saját statisztikájuk szerint egyébként már most is átlagosan 2,2 napot járnak be a kollégák a munkahelyükre, így ez a legtöbbeknél nem fog drasztikus változást jelenteni. Zuckerberg idén márciusban nevezte ki 2023-at a hatékonyság évének, ami egy eufemizmus a leépítésekre, ésszerűsítésekre és megszorításokra a költséghatékonyság és a profit növelése érdekében.
Azt ugyan nem látni még előre, hogy a tech-cégek milyen tanulságokat vonnak le az előttük álló időszakból, de úgy tűnik, hogy a 2020 előtti állapotokra való visszarendeződéssel legalábbis részben lezártnak tekintenek egy korszakot.