Az utóbbi években egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek a Bluetooth és ultraszéles-sávú (Ultra-wideband, UWB) technológiára épülő követőeszközök, amelyeket alapvetően arra találták ki, hogy különböző tárgyak hollétét tudjuk bemérni velük, legyen szó egy kulcscsomóról, egy csomagról vagy extrémebb esetben akár egy ellopott kerékpárról.
A termékkategória megjelenése azonban a különböző visszaélések előtt is kikövezte az utat, legutóbb például az Apple AirTag kapott egy jó adag negatív reklámot, amikor egy gyilkost vezetett az áldozata nyomára. Az almás cég most nem mással, mint a pletykák szerint szintén saját trackeren dolgozó Google-lel fogott össze a hasonló esetek megelőzésére.
Elsőként David Burke, a Google műszaki alelnöke osztotta meg a hírt, hogy a vállalatok közösen terjesztettek elő egy iparági szintű szabályozást az illetéktelen követési kísérletek megfékezésére. Az internetes sztenderdek kidolgozásáért felelős Internet Engineering Task Force-on keresztül benyújtott iniciatíva célja egy univerzális riasztási szabvány elfogadása, amellyel minden követőkütyü kompatibilis lenne Androidon és iPhone-on is.
"Az első ilyen jellegű specifikáció lehetővé teszi, hogy a Bluetooth helymeghatározó eszközök kompatibilisek legyenek a jogosulatlan helymeghatározás észlelésével és az erre szolgáló riasztásokkal az Android és iOS platformokon."
- írja a Google és az Apple, akik szerint már a piac több nagy szereplője, köztük a Samsung, a Tile, a Chipolo, az eufy Security és a Pebblebee is kifejezte az érdeklődését a kezdeményezés iránt. A Google azt ígéri, hogy a május 10-én kezdődő I/O fejlesztői konferencián több részletet is megosztanak majd a tervről, ami egyben azt a sejtést is megerősíteni látszik, hogy a várhatóan Nest Locator Tag néven érkező saját trackerüket is ezen a rendezvényen fogják leleplezni.
Az Apple egyébként a saját hatáskörén belül korábban már eszközölt néhány változtatást az illetéktelen követés miatt. Ezek jegyében például értesítést kapunk, ha egy másik Apple ID-hez tartozó AirTag van a közelünkben, a tulajdonosuktól messzire került követők pedig 8-24 óránként hangjelzéssel is figyelmeztetnek a jelenlétükre. A Google-lel előterjesztett iparági szabvány valószínűleg ilyen és ezekhez hasonló a megoldásokat igyekszik a piac összes szereplője számára követendővé tenni.