Úgy tűnik, mobilos téren a Facebookot letaszították a trónról. Oké, az tény, hogy tulajdonképpen "belső forradalom" zajlott, hiszen az Instagram mellett az új mobilos király, a WhatsApp is a Facebook tulajdonában van, tehát végső soron Zuckerberg és csapata nem zokogja tele a párnát a váltás miatt. De azért az sok mindent jelez, vagy legalábbis sejtet, hogy most már számokkal bizonyítva is a WhatsApp a legnépszerűbb mobilos alkalmazás, és nem az eddig vezető Facebook.
Az App Annie éves State of Mobile jelentése alapján a WhatsApp havi aktív felhasználóinak a száma 2018. szeptemberében először haladta meg a Facebook havi aktív felhasználóinak a számát. Azóta a Facebook nem tudta visszaszerezni az első helyet a világ okostelefonjain, bár pontosan nem tudni, hogy mennyire van lemaradva a népszerűségi versenyben a WhatsApptól.
Sajnos a Facebook az utóbbi években már nem részletezi annyira a termékeinek sikerét. A legutóbbi hivatalos adatok alapján tavaly év elején 1,5 milliárd havi aktív használója volt a WhatsAppnak. A Facebook még 2017-ben lépte át a 2 milliárdos határt.
A 2018-as átlagos egyébként még a Facebook nyerte, de a változások tükrében 2019-ben az átlagszámot tekintve is a WhatsApp lesz a listavezető. Az állandó és egyre nagyobb biztonsági botrányok ellenére eközben a Facebook és a Facebook Messenger népszerűsége világszerte töretlen, de azért nem árt egy kissé távolabbról szemlélni a folyamatokat.
Egyrészt a "Facebookon túli" közösségi szolgáltatások felhasználói bázisa folyamatosan nő. A 2,6 milliárd felhasználót elérő (de mostanában már inkább stagnáló) Facebook mellett például az Instagramot egyre többen használják, a képmegosztó szolgáltatás már szintén átlépte az egymilliárdos álomhatárt.
A WhatsApp és az Instagram sok vélemény szerint a fiatalok játszótere és közösségi fóruma, mégpedig két okból. Az egyik az, hogy itt érzik magukat igazán otthon, mert ahogy tartják, "a szüleik és az idősebbek a Facebookon vannak". Másrészt ez a két app a hozzájuk sokkal közelebb álló, vizuális, kevés szöveggel de sok látványelemmel ellátott megosztást részesíti előnyben, ami sokkal inkább a fiatal korosztály kedvence. Mindkét app egy csomó olyan extrát kínál, amelyekkel a megosztott képek és videók "felpimpelhetőek", a szavazásoktól a matricákon át a kérdések feltevéséig és egyéb interaktív eszközökig.
Ráadásul mindkét app nagyon sokat ad a biztonságra olyan téren, hogy itt tényleg csak azok látják a megosztásokat, akiket engedélyezünk, és ha teljesen privátra állítjuk magunkat, akkor bizony egy bélyegméretű profilképen túl senki nem láthat bele a személyes dolgainkba, baráti körünkbe. A később bevezetett ideiglenes megosztások, sztorik pedig a pillanatnyi impressziók megosztását segítik úgy, hogy aztán egy-két napon belül ne maradjon nyomuk. Érdekes, hogy míg WhatsAppon és Instagramon az ilyen jellegű használat nagyon népszerűvé vált, a Facebook Sztorikat jóval kevesebben használják.
Szóval persze, a Facebook még egyáltalán nem zuhan a szakadék felé, ráadásul tulajdonosi szinten ami veszett a réven, az visszajön a vámon - de egyfajta változás már számszerűsítve is látható. Lehet, hogy 10 év múlva, amikor már mindenki csak matricákkal teleaggatott képekkel és kis videókkal kommunikál, 2018-at tartjuk majd "a változás kezdetének".