A Volvo bemutatta első önvezető teherautóját, amelyet a Google, az Uber és a Tesla korábbi vezetői közösen alapítottak az Aurora autonóm vezetéstechnológiával foglalkozó céggel. Ez egy olyan hosszabb utakra tervezett nyerges vontató, amely az Aurora 4. szintű autonóm vezetési rendszerének köszönhetően emberi sofőr nélkül is teszi a dolgát.
A nyolcas osztályú, VNL típuson alapuló teherautó, kamerák és szenzorok egész sorát használja a technológia megfelelő működéséhez. A partnerek nyilatkozata szerint a járművet már eleve az Aurora önvezető hardver- és szoftvercsomagjához tervezték és építették. Ez az első olyan teherautó, amelyet erre a szabványosított autonóm platformra építettek.
Ez lehetővé teszi, hogy a jövőben tovább gondolják, tökéletesítsék a koncepciót, és további önvezető modelleket álmodjanak meg erre az alapra. Ez egy fontos lépés lehet az ilyen típusú projektek megvalósítása felé, hogy egyszer megtérülhessenek az ilyen és ehhez hasonló fejlesztésekbe ölt óriási összegek.
A teherautók a Volvo New River Valley-i üzemében készülnek majd a Virginia állambeli Dublinban, amely a vállalat legnagyobb üzeme a világon. A Volvo, amely a világszerte forgalomban lévő 8-as osztályú teherautóinak mintegy 10 százalékát gyártja, már 2018 óta együttműködik az Aurorával. Az elmúlt évek tesztjei során közös járműveik 2 millió kilométert tettet meg közutakon.
A vállalat azt nyilatkozta, hogy még idén útnak indítanának 20 ilyen önvezető autót, és egy éven belül további 80-at hogy azután ezeket más vállalatoknak értékesítse. A vállalat együttműködik a Continentallal autóipari beszállítóval is, hogy 2027-re felpörgessék a vezető nélküli szállítás ágazatát.
Az autonóm teherautók egyébként lemaradásban vannak az elvárásokhoz képest, hiszen régebben úgy gondolták, hogy megelőzik a robottaxikat és a magántulajdonban használt autonóm személyautókat. Időközben vállalatok szűntek meg, projektek omlottak össze, és a távolba nyúló határidők miatt sok támogatási forrás apadt el, mielőtt bármi is lett volna a támogatott programból.
Ezek megvalósulását sokszor a Tesla és a Cruise problémás húzásai sem segítették az elmúlt években. Ilyen autonóm autók számos alkalommal okoztak már apró koccanásokat, balesetek, de személyi sérüléssel járó eset is írható már a számlájukra.
Ezekkel a szolgáltatókkal ellentétben azonban az Aurora még sosem okozott komoly balesetet. A projekt persze még messze van attól, hogy nyereséges legyen, de idén például már lényegesen kevesebb veszteséget kellett elkönyvelnie, mint a tavalyi év hasonló időszakában.