Manapság leginkább a TikTok és az Instagram kapcsán jut nagy figyelem a kérdésnek, hogy mennyire biztonságosak a kiskorúak számára, néhány éve viszont a YouTube gyerekeknek szóló változata, a YouTube Kids volt a célkeresztben.
A szolgáltatást még 2015-ben indította útjára a videómegosztó, de a Kids körül hamar megszaporodtak a botrányok, miután egyre több panasz érkezett a szabálysértő tartalmak (pl. ismert mesehősöket obszcén módon ábrázoló filmek, mindent ellepő reklámok) miatt. Azóta viszont gyökeres változtatások mentek végbe a platformon, a The Wall Street Journal pedig nemrég egy hosszabb cikkben elemezte a helyzetet.
A lap a YouTube alkalmazottaival és szakértőkkel is elbeszélgetett, az egybehangzó következtetés pedig az, hogy a tavaly óta hazánkban is elérhető Kids ma már biztonságosnak mondható. A cikk szerint ennek elsődleges oka, hogy a kritikák és a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission - FTC) 2019-ben kiszabott, 170 millió dolláros adatvédelmi büntetése nyomán a Google már sokkal komolyabban veszi a moderálást.
A Kids indulásakor ezt még nagyrészt az algoritmusok végezték felhasználói bejelentések alapján, ma viszont már több száz ember gondoskodik a biztonságról, míg a kiemelt tartalmak kiválasztását egy nagyjából 25 fős csapatra bízták. A változások motorja Alicia Blum-Ross volt, akit a gyerekek és a technológia kapcsolatának kutatójaként azért vettek fel, hogy gondoskodjon a biztonságos, minőségi tartalmak arányának növeléséről, és biztosítsa a közösség által készített videók virágzását is.
Blum-Ross egy 12 fős szakértői bizottságot állított fel, akik véleménye nagyban befolyásolta a termékfejlesztést, 2019 végén pedig több millió problémás, vagy egyszerűen csak színvonaltalannak vélt tartalmat töröltek. A WSJ forrásai szerint több millió anyag, a YouTube Kids videóinak 80%-a repült ekkor.
A reformok miatt Jill Murphy, a Common Sense Media főszerekesztője úgy véli, hogy a platform ma már nem jelent veszélyt a gyerekekre, a tartalmak minősége viszont még mindig nem az igazi, mivel továbbra is rengeteg a reklámízű tétel, amiből nem sokat tanulnak a kiskorú nézők A lap ugyanakkor egy kétgyermekes anyát is megszólaltatott, aki a botrányok miatt, 2017-ben hagyta ott a YouTube Kidset, majd a pandémia alatt ismét leültette elé a prontyait, és ma már sokkal elégedettebb:
"Dolgoztak a biztonság kérdésén, és úgy érzem, hogy több olyan dolgot adtak hozzá, amelyek oktatási értékkel bírnak."
A biztonság ráncba szedése viszont nem hozta magával a nézettség növekedését, becslések szerint a YouTube Kids jelenleg hetente 35 milliós közönséget vonz, szemben a "felnőtt" YouTube 2 milliárd nézőjével. A szülői felügyeleti megoldásokra specializálódott Qstudio 2020-as felmérése pedig azt mutatja, hogy a gyerekek 65%-a használta az elsődleges platformot, míg a Kids esetében csak 4%-ot mért a cég.