Az elmúlt hónapokban egy perces Surface Pro és Surface Laptop reklám futott YouTube-on, anélkül hogy különösebb figyelmet kapott volna. A Microsoft most felfedte, hogy a videó jelentős része generatív mesterséges intelligenciával készült, és ezt szinte senki sem szúrta ki.
A Microsoft Design blogjában Jay Tan, a vállalat vezető kommunikációs menedzsere részletezte, hogyan használták a generatív AI-t a reklám létrehozásához. A folyamat nem volt egyszerű: bár az AI számos elem létrehozásában segített, a csapatnak rendszeresen ki kellett javítania az úgynevezett "hallucinációkat", vagyis azokat az apró, de árulkodó hibákat, amelyek elárulhatták volna a technológia jelenlétét. Így például a bonyolultabb mozgásokat, mint a billentyűzeten gépelő kezek közeli képei, élő felvétellel vették fel, míg a gyors vágásokkal tarkított jeleneteket AI segítségével generálták.
A munkafolyamat során a Microsoft kreatív csapata nemcsak a képek generálására támaszkodott AI-ra, hanem már a forgatókönyv, a storyboardok és a prezentációs anyagok megalkotásában is. Különböző chatbotokkal és képgenerátorokkal dolgoztak, majd a kész képeket tovább szerkesztették, hogy az esetleges pontatlanságokat eltüntessék. Ezeket a véglegesített képeket aztán videógenerátorokba, például a Hailuo és a Kling platformokra táplálták be, hogy a mozgóképes anyag is összeálljon.
A kreatív munka nem volt feltétlenül gyorsabb, de mindenképpen olcsóbb. A csapat becslése szerint a szokásos idő- és költségigény 90%-át sikerült megspórolni a mesterséges intelligencia használatával. A folyamat ugyanakkor rengeteg manuális finomhangolást igényelt. Ahogy a kreatív igazgató, Cisco McCarthy fogalmazott: "nincs olyan, hogy egyetlen prompt és kész is vagyunk", a végeredmény a folyamatos próbálkozás és aprólékos szerkesztés eredménye.
A videó három hónapja érhető el a YouTube-on, és bár több mint 40 ezer megtekintést ért el, eddig senki sem tette szóvá az AI jelenlétét. Visszatekintve persze néhány árulkodó jelet ki lehet szúrni: például a kissé irreálisan nagy befőttesüveget vagy a meeting jegyzeteit, amelyek túl szabályosnak tűnnek ahhoz, hogy kézzel írtak legyenek. Mégis, az általános nézői élmény alapján elmondható, hogy a mesterséges intelligencia által prezentált munka megfelelő kezekben már elég élethűek ahhoz, hogy "átverjen" minket.
A Microsoft designrészlegének vezetője, Jon Friedman korábban úgy fogalmazott: az AI nem helyettesíti a kreatív szakembereket, hanem egy új eszközzé válik a kezükben. Ahogy a hangsúly egyre inkább az "alkotásból" az "editálásra" tevődik át, az is kiderül: a jövő kreatív szakmáinak legfontosabb készsége nem csupán az alkotás, hanem az AI által létrehozott tartalmak okos, érzékeny válogatása és javítása lesz.