Eddig is voltak, akik több cégnél alakulóban lévő metaverzum koncepciójában a legrosszabb disztópiák megvalósulásának egy újabb lépését látják, de még akik nem teljesen zárkóznak el a technológiától (például Keanu Reeves, vagy az Apple), azok is ódzkodnak attól, ahogy a Metává alakult Facebook kezeli a koncepciót. Nos, a cégóriás legújabb szabadalmai úgy tűnik, hogy azoknak a félelmeit látszódnak igazolni, akik attól tartottak, a cég hátborzongató módszereket is bevet majd, hogy pénzt csináljon a koncepcióból.
Először a Financial Times hívta fel rá a figyelmet, hogy Mark Zuckerberg cége egy csomó új, potenciálisan megvalósuló technológiát védetett le, amik között hardveres fejlesztések és szoftveres megoldások is akadnak.
Ezek egyfelől azt szolgálnák, hogy a virtuális valóságban lévő avatárunk még pontosabban igazodhasson fizikai valónkhoz, így például a Meta levédette egy mágneses szenzorrendszer ötletét, ami a felhasználó felsőtestének mozgását követné, illetve egy másik érzékelőét, amivel a felhasználó bőrszínéről vehetnének pontos mintát. Azok a szabadalmak pedig egybecsengenek a Project Cambria bejelentésével, amik a felhasználó arcának elemzését, és kifejezésének a virtuális avatárjára vetítését ígérik.
A felhasználói élmény javítása mellett viszont nagy valószínűséggel a tevékenységünk elemzésére is használni szeretné majd a Meta a szenzorokból érkező adatokat. A viselkedési elemzés, és a meglévő adatpontok alapján működő hirdetéscélzás a Facebook üzleti modelljének szempontjából is alapvető fontosságú volt, ám a felhasználók ehhez szükséges követése az, ami a magánszféráért aggódó közvélemény és állami szervek ellenszenvét is a leginkább kivívta. Ezzel együtt úgy tűnik, a Meta teljes gőzzel halad előre a metaverzum ilyen jellegű felhasználása felé, de azt fenntartják, hogy továbbra sem a begyűjtött adatok közvetlen eladásából élnek majd meg.
"Nyilvánvalóan, [a meglévő hirdetéscélzási rendszerekhez] valami hasonlót tudnánk csinálni a metaverzumban, ahol nem a szemkövetési adatokat adjuk el a hirdetőknek, hanem, hogy megérthessük, hogy az emberek odafigyelnek-e a hirdetésre, vagy sem, fel kell tudnunk használni az adatokat"
- nyilatkozta a Meta részéről Nick Clegg a Financial Times-nak.
A felhasználók jelentős része valószínűleg még visszataszítóbbnak érezné a velük kapcsolatos adatgyűjtést, ha azt nem választaná tőlük el egy interfész, mint a mobiljuk, vagy a számítógépük, hanem közvetlenül a testükről történne, így nem meglepő, hogy egy nagyon hasonló történeti elem még egy rendkívül felkavaró Black Mirror részben is helyet kapott.
Persze, a szabadalmak még nem jelentik azt, hogy tényleg ilyen megoldások kapnak majd helyet a Meta virtuális valóság alkalmazásaiban, árulkodó, hogy miről ötletelnek a cégnél. Így az sem meglepő, hogy további szabadalmak a virtuális valóságban megjelenő, személyre szabott hirdetésekre, (feltehetően az avatárunk külsejét felturbózni hivatott) virtuális boltokra, illetve ott valódi márkának értékesíthető szponzori megjelenésekre vonatkoznak.