Vitán felül izgalmas téma a bűnüldözés, de a 135 milliónál is több eladott Grand Theft Auto V bizony arról árulkodik, hogy a játékosokat jobban érdekli, mi várhat rájuk a törvény rossz oldalán. Persze nem mindegyik "bűnözőszimulátor" olyan erőszakos, mint az egyébként szatíraként értelmezendő GTA, a Skilltree Studios és a Kalypso Media gondozásában megjelent Crookz - The Big Heist például egyenesen mellőzi a fegyverhasználatot, szellemisége talán Az olasz melóhoz áll a legközelebb (az 1969-eshez Michael Caine-nel, nem pedig a 2003-ashoz Mark Wahlberggel).
Sőt, ami azt illeti, a két alkotás cselekménye is meglehetősen hasonló, hiszen a játék hőseit ugyanúgy csőbe húzza egyik társuk, aki magának akarja a zsákmányt. A sittről évekkel később kiszabadult társaság tagjai pedig ismét összefognak, hogy bosszút álljanak az árulón.
A betörés ABC-je
Miután a Crookz - The Big Heist a taktikai játékok műfaját erősíti, a villámgyors reflexek helyett inkább a jó helyzetfelismerő képesség jelent előnyt. Mindegyik balhé előtt módunkban áll gondosan tanulmányozni az előttünk tornyosuló kihívásokat, azaz felmérhetjük, hogy milyen biztonsági rendszerek ringatják az érinthetetlenség illúziójába a szóban forgó ingatlan tulajdonosát. Azt is kideríthetjük, hogy hány fős biztonsági személyzettel kell számolnunk, melyiküknek hol a posztja, elhagyják-e azt valaha, és ha igen, akkor milyen útvonalon járőröznek.
Mindez azért fontos, mert az előbbiek ismeretében olyan csapatot állíthatunk össze, amelyik képes megbirkózni az adott feladattal, továbbá megfelelő felszereléssel is elláthatjuk embereinket, akikre eltérő képességeik okán más és más szerep hárul. Van, aki a zárak feltörésében jeleskedik, másnak a kamerarendszerek megbuherálásához van tehetsége, de olykor az is jól jön, ha egyikük anélkül tudja ártalmatlanítani az őröket, hogy azok fellármáznák a környéket, vagy olyan kecsesen bújik át a lézercsapda sugárnyalábja között, mint Catherine Zeta-Jones.
Jóllehet az első néhány betörés pofonegyszerűen kivitelezhető, idővel egyre komolyabb és komplexebb szituációkban találjuk magunkat, nemegyszer csakis precíz időzítéssel érhetünk célt. Mindez aligha lenne lehetséges, ha az amúgy valós időben zajló akciót nem szüneteltethetnénk bármikor, vagy épp nem adhatnánk az általunk irányított zsiványoknak egyszerre több - láncba fűzött - utasítást.
Hosszú téli napokra
Amennyiben csak és kizárólag a 18 küldetésen és ugyanennyi helyszínen (villa, rendőrőrs, múzeum, bank és így tovább) átívelő kampánynak szentelünk figyelmet, körülbelül 20 órás játékidővel kalkulálhatunk, vagy akár még annál is hosszabbal. Ezt követően azonban nekieshetünk a challenge misszióknak, amelyek egyrészt magasabb nehézségi szintet képviselnek, másrészt megfosztanak a választás lehetőségétől, tehát az akciót előre meghatározott bandatagokkal kell végrehajtanunk, és a felszerelésük összeállításába sem szólhatunk bele.
Márpedig utóbbiak némelyike épp arra való, hogy helyettesíteni tudjuk egy-egy emberünk képességeit: a kloroformmal például korán csicsikálni küldhetjük az őröket, a pajszerral pedig felfeszíthetjük a zárt ajtókat. A mindenkori elsődleges cél teljesítésén túl ráhajthatunk az opcionális zsákmányra is (így több pénzünk lesz felszerelésre), aminek megszerzését ugyanúgy figyelembe veszi a játék végső pontszámunk meghatározásakor, mint azt, hogy mennyire hívtuk fel magunkra az őrség figyelmét.
Ha vonzódsz a Crookz - The Big Heist minden pórusából áradó funky hangulathoz, ʼ70-es évek jellegzetes divatjához a trapéznadrágtól a mikrofonfrizuráig, netán nagyra értékeled James Brown hatását a zeneművészetre, akkor minden bizonnyal képesek leszel elnézni a játék legnagyobb hiányosságát is. Fájdalom, de az alkotók pénz/idő/szándék hiányában elmulasztották olyan kooperatív móddal felvértezni, amelyikben a tisztességes csirkefogók mindegyikét más-más játékos mozgatja, az akció sikere pedig a köztük lévő összhangon múlik. Ezzel azért együtt lehet élni, mindenképpen próbáld ki az élményt!
Ha szeretnél remek teljes verziós programokat, biztonsági szoftvereket és értékes PC-játékokat kapni ajándékba, akkor vedd meg a 2021/02-es PC World magazint itt!